Jumbo dringt verpakkingsmateriaal flink terug
Gepubliceerd op 7 mei 2024 om 14:20
Jumbo heeft vorig jaar 58.000 kilogram verpakkingsmateriaal bespaard. De supermarktketen streeft ernaar om volgend jaar 20 procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken in 2020.
Volgens de Brabantse supermarktketen resulteert het schrappen van het verpakkingsmateriaal in totaal in 184.000 kilogram minder CO2-uitstoot. De grootste productveranderingen zijn biologische melkpakken zonder plastic dop, geen plastic verpakking meer voor losse komkommers en paprika en het gebruik maken van 70 procent gerecycled en mono-materiaal voor de hoezen van bloemen.
Jumbo richt zich samen met leveranciers op een emissiereductie van 50 procent in de productketens in 2030. Daarnaast wil de retailer vanaf 2050 helemaal klimaatneutraal zijn.
Albert Heijn
Jumbo is niet de enige supermarkt die druk bezig is met verpakkingsreductie. Zo maakte Albert Heijn in februari bekend dat het zijn doel om voor 2025 een kwart minder plastic te gebruiken dan in 2017 al gehaald heeft. De marktleider heeft in deze periode in totaal 20 miljoen kilogram aan verpakkingen minder gebruikt.