Ahold Delhaize ziet winst iets teruglopen

Ahold Delhaize ziet winst iets teruglopen

Albert Heijn blijkt al de eerste problemen te ervaren van de verkoopstop op tabak.

Ahold Delhaize heeft in het afgelopen kwartaal iets meer omgezet (1,3 procent) dan een jaar eerder, terwijl de winst juist iets terugliep. Vooral de verkoop van FreshDirect zorgde voor een daling in de e-commerceactiviteiten.

Het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn, Gall & Gall, Etos en Bol zette de eerste maanden van dit jaar 21,7 miljard euro om, een voorzichtige stijging van 1,3 procent (met constante wisselkoersen). Online werd circa 1 procent minder verkocht. Volgens Ahold Delhaize heeft dit alles te maken met de verkoop van FreshDirect in de Verenigde Staten. De onlinesuper werd eind vorig jaar verkocht aan flitsbezorger Getir, omdat het bedrijf zich meer wil richten op bedrijven in de VS die zowel online als fysiek actief zijn. 

Tabaksverkoop
Ook blijkt uit de cijfers dat Albert Heijn de eerste problemen ervaart met de verkoopstop van tabak in de supermarkt. Zo noteerde de keten een omzetdaling van 1,9 procent, van de eerste eigen supermarkten die op 1 januari stopten met de tabaksverkoop. Zodra het landelijke verbod ingaat op juli en ook de franchisers stoppen met de verkoop, verwacht het concern een omzetdaling van 2 tot 3 procent.

Onderaan de streep bleef er enkele procenten (1,2 procent) minder over. Ceo Frans Muller verwacht later dit jaar een verbetering te zien van de bedrijfswinst, wanneer alle Delhaize-winkels in België zijn overgegaan op een zelfstandige ondernemer. Dit zou ten goede komen aan de marges van het concern.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!