De verkoop van vleesproducten in de supermarkten blijft dalen in Nederland. Vorig jaar verkochten de grootgrutters 2,3 procent minder vlees dan in het jaar ervoor, zo becijferde onderzoeksbureau Circana.
De verkoop van vleesproducten in de supermarkten daalt al jaren. Gemeten vanaf 2020 kopen consumenten 16,4 procent minder vlees in de supermarkten. De redenen voor de daling zijn tweeledig. Enerzijds is vlees duurder geworden, onder andere door de oorlog in Oekraïne. Anderzijds verkopen supermarkten meer plantaardige alternatieven.
Dat de vleesverkoop daalt, komt niet als een verrassing. Zo meldde Jumbo eerder dit jaar al dat de supermarktketen 15 procent meer vleesvervangers en 3 procent minder vlees verkocht in 2023 dan het jaar ervoor.
Daarnaast toonde recent onderzoek van Wakker Dier al aan dat in de 5 grootste supermarkten het aanbod plantaardige producten ook toeneemt. Zo heeft bij Albert Heijn 36 procent van de producten een vegetarisch of vegan alternatief. Bij Jumbo is dat 30 procent.
Reacties 0