Lidl rolt zijn experiment rondom een alternatieve schapindeling, waarin vegetarische producten naast de vleesproducten in de schappen liggen, toch niet uit. De plantaardige varianten worden weer uit de vleesschappen gehaald. Dat meldt RTL Z.
De Duitse supermarktketen legde vorig jaar gedurende 3 maanden de 4 bestverkochte vleesvervangers naast de dierlijke variant. Het ging om vegan rulgehakt, vegetarische kipstukjes, de vegan shoarmaschnitzel en de vegaburger. Onlangs had Lidl het over een succesvolle proef: de verkoop van vleesvervangers steeg met 7 procent.
Hoewel de supermarktketen verwachtte dat de grotere verkoop van vleesvervangers als gevolg had dat de vleesverkoop daalde, was hier geen sprake van. "Waarschijnlijk heeft de pilot de vleeseter vooral overtuigd het alternatief eens uit te proberen als extraatje maar nog niet direct het vlees ermee te vervangen", verklaart professor Monique van der Meer (Wageningen Universiteit).
Het is nog niet bekend waarom de supermarktketen de vleesvervangers uit de vleesschappen haalt. "Ons doel is dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe een dagje geen vlees te eten en zo onze impact op het klimaat te verkleinen", zei Chantal Goenee (adviseur duurzaamheid bij Lidl) bij de start van de proef. Het experiment omvatte 70 van de 440 winkels in Nederland.
Reacties 0