RetailTech: In Azië pakt H&M het nét even slimmer aan

RetailTech: In Azië pakt H&M het nét even slimmer aan

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H&M, Colruyt en Superdrug. 

H&M

H&M mag dan afscheid hebben genomen van zijn innovatiehub in Berlijn; achter de schermen is de fashionretailer nog steeds hard aan de weg aan het timmeren om te innoveren. Ook buiten de grenzen van Europa. In Azië heeft H&M onlangs zijn eerste winkel geopend volgens een geheel nieuw, innovatief winkelconcept. 

In de binnenstad van Seoul, Zuid-Korea, vinden shoppers sinds kort een H&M-vestiging van 1500 vierkante meter groot, verspreid over 6 verdiepingen. Technologisch hoogtepuntje: de paskamers. In de hokjes vindt men geen 3 muren met een gordijn ervoor, maar een '360 graden visuele en auditieve zintuigelijke ervaring'. Ofwel: slimme spiegels, die kledingstukken in andere maten of...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H&M, Colruyt en Superdrug. 

H&M

H&M mag dan afscheid hebben genomen van zijn innovatiehub in Berlijn; achter de schermen is de fashionretailer nog steeds hard aan de weg aan het timmeren om te innoveren. Ook buiten de grenzen van Europa. In Azië heeft H&M onlangs zijn eerste winkel geopend volgens een geheel nieuw, innovatief winkelconcept. 

In de binnenstad van Seoul, Zuid-Korea, vinden shoppers sinds kort een H&M-vestiging van 1500 vierkante meter groot, verspreid over 6 verdiepingen. Technologisch hoogtepuntje: de paskamers. In de hokjes vindt men geen 3 muren met een gordijn ervoor, maar een '360 graden visuele en auditieve zintuigelijke ervaring'. Ofwel: slimme spiegels, die kledingstukken in andere maten of kleuren laten zien. Kiest de klant inderdaad voor een shirt in een maatje groter, dan kan het item met 1 druk op de knop worden opgevraagd aan een verkoopadviseur, die het product naar de paskamers brengt. Ook kan het item worden nabesteld via de webshop. 

Hier pakt H&M het net even anders aan slimme paskamers spiegels technologie

Colruyt

Colruyts bezorgdienst Collect & Go timmert hard aan de weg, zowel vóór als achter de schermen. In het dc van Collect & Go in Londerzeel rijden sinds kort autonome voertuigen rond op de versafdeling. De 22 'self driving vehicles' (SDV's) helpen medewerkers in het orderpicken van kazen, salades en pizza's. Op de schermen van de wagentjes wordt een lijst getoond met de te verzamelen producten, waarna automatisch de meest efficiënte route wordt uitgekozen. Medewerkers kunnen de producten vervolgens op de wagentjes laden.

"De interactie tussen onze teams en de SDV’s is uniek. Onze medewerkers gaven alle SDV’s zelfs een eigen naam, en hebben nu onder andere Daryl, Alessandro en Fanta als nieuwe collega’s", zegt supplychainmanager Tom Malfroid.

Superdrug

Gamingplatform Roblox stroomt zo langzamerhand vol met retailers en merken die hun eigen virtuele wereld creëren. Zo ook Superdrug. De Britse drogisterijketen blaast dit jaar 60 kaarsjes uit, en lanceerde hiervoor een game. Het spel, dat 'Superdrug Obby' heet, heeft als doel om jonge gamers te informeren, bijvoorbeeld over de feiten en fabels rond zonnebrandcrème. Ook kunnen gamers een virtuele Superdrug-winkel bezoeken, waar een virtuele DJ plaatjes draait en kledingitems te vinden zijn voor avatars.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!