‘Helft Nederlanders laat folder aankopen beïnvloeden’
Gepubliceerd op 10 juni 2024 om 12:21
Ongeveer de helft van de Nederlanders (51 procent) laat een groot deel van het boodschappenlijstje beheersen door folders. Dat blijkt uit Het grote folderonderzoek 2024 van Markteffect in opdracht van De Reclamefabriek en Publitas.
87 procent van de consumenten zegt in actie te komen nadat ze een folder hebben gelezen. 64 procent leest zowel de papieren als de digitale folder. In totaal bladeren 10,8 miljoen mensen regelmatig door een folder die op de deurmat valt en lezen 8,1 miljoen mensen digitale folders.
Marieke de Koning, managing partner bij De Reclamefabriek, ziet wel een verschil tussen folderlezers in leeftijd: “De folder blijft onverminderd populair. We zien dat de digitale folder een grotere rol speelt bij een jongere doelgroep dan de papieren folder. De groep van 45 jaar en ouder geeft aan de papieren folder echt te gaan missen als deze niet meer beschikbaar zou zijn.”
Beste folder
Uit onderzoek van Q&A Retail kwam vorige maand naar voren dat Dirk volgens de Nederlandse consument de beste papieren folder had. De beste online folder was volgens hen die van Albert Heijn. De vakjury koos HEMA als beste papieren folder en Casa als beste online variant.