Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Lidl en Givenchy.
IKEA
IKEA opent op 24 juni zijn winkel in Roblox. En bij het openen van een winkel hoort personeel om de winkel te runnen, zo stelt de Zweedse woonwinkel. Daarom is IKEA op zoek naar winkelmedewerkers op het platform. Via het ontwikkelde spel ‘the co-worker’ kunnen mensen virtueel overal bij IKEA werken: van hoofdkantoor tot iedere functie in de winkel. Het idee van de Zweedse winkel is om te laten zien hoe een loopbaan binnen IKEA eruit ziet. Degenen die vervolgens worden ‘ingehuurd’ om in de Roblox-winkel van IKEA te werken zullen ook betaald worden. In welke vorm en hoeveel is echter nog niet duidelijk. ‘Werknemers’ moeten wel ouder zijn dan 18 jaar. “Om loopbaanontwikkeling bij IKEA tot leven te brengen, was het logisch om de reis van collega’s op een minder traditionele manier te demonstreren,...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Lidl en Givenchy.
IKEA
IKEA opent op 24 juni zijn winkel in Roblox. En bij het openen van een winkel hoort personeel om de winkel te runnen, zo stelt de Zweedse woonwinkel. Daarom is IKEA op zoek naar winkelmedewerkers op het platform. Via het ontwikkelde spel ‘the co-worker’ kunnen mensen virtueel overal bij IKEA werken: van hoofdkantoor tot iedere functie in de winkel. Het idee van de Zweedse winkel is om te laten zien hoe een loopbaan binnen IKEA eruit ziet. Degenen die vervolgens worden ‘ingehuurd’ om in de Roblox-winkel van IKEA te werken zullen ook betaald worden. In welke vorm en hoeveel is echter nog niet duidelijk. ‘Werknemers’ moeten wel ouder zijn dan 18 jaar. “Om loopbaanontwikkeling bij IKEA tot leven te brengen, was het logisch om de reis van collega’s op een minder traditionele manier te demonstreren, door mensen te ‘rekruteren’ om het zelf uit te proberen bij IKEA op Roblox”, zo stelt Kemi Anthony, marketingcommunicatiemanager van IKEA.
Lidl
Consumenten kunnen bij Lidl in België voortaan producten reserveren voor ze in de supermarkt zijn. In de Lidl Plus-app is de reserveringsfunctie toegevoegd voor non-foodproducten. Zo weten de klanten voortaan nog voor ze in de winkel zijn of ze producten die beperkt leverbaar zijn kunnen kopen. Het eerste product waarvoor dit kan is een keukenrobot, waar 2.000 exemplaren beschikbaar van zijn.
De app krijgt nog een tweede update deze week. Voortaan kunnen gebruikers ook hun boodschappenlijstje maken op hun telefoon. Die lijstjes kunnen ze ook delen met andere gebruikers, zodat bijvoorbeeld een heel gezin met 1 boodschappenlijstje kan werken.
Givenchy
Juni is de Pride-maand. Luxemerk Givenchy wilde daar op geheel eigen wijze aandacht aan geven en heeft in Roblox een interactief pop-upgebied gecreëerd geheel in het teken van LGBTQ+. In de ruimte zijn overal de kenmerkende regenboogvlaggen te vinden. Gebruikers kunnen ook elkaars collecties uitproberen en er is een make-upstation opgericht voor een nieuwe look. Daarnaast is er ook een selfiegebied en komt er iedere week een nieuwe speurtocht door het gebied, om gebruikers elke week een nieuwe ervaring te bieden. Givenchy, onderdeel van het moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton, lanceert ten slotte nog de Voyou-tas, een virtueel item die aansluit bij de pride-activiteiten.
Beeld: Givenchy