Winnaar/verliezer van de week: Picnic en Scotch & Soda

Winnaar/verliezer van de week: Picnic en Scotch & Soda

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Picnic en Scotch & Soda.

Picnic

Het is slechts een brutowinst, maar Picnic kan voor het eerste zwarte cijfers overleggen in Nederland. Netto is er nog wel verlies. Michiel Muller, medeoprichter van de onlinesupermarkt, sprak desondanks van een ‘belangrijke mijlpaal’. De brutowinst heeft het bedrijf te danken aan de robotisering. “Het fulfilmentstuk, waar de meeste kosten in zitten, wordt door robotisering dubbel zo efficiënt. En dan gaat het hard”, aldus Muller. Er volgt toch nog een kleine kanttekening op de goede cijfers. “Deze zwarte cijfers zijn mogelijk niet blijvend. Door verdere investeringen zal de groei in winst niet lineair zijn.”

Scotch & Soda

S&S Europe B.V., het moederbedrijf van modemerk Scotch & Soda, is failliet verklaard. Het is de tweede keer in ruim een...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Picnic en Scotch & Soda.

Picnic

Het is slechts een brutowinst, maar Picnic kan voor het eerste zwarte cijfers overleggen in Nederland. Netto is er nog wel verlies. Michiel Muller, medeoprichter van de onlinesupermarkt, sprak desondanks van een ‘belangrijke mijlpaal’. De brutowinst heeft het bedrijf te danken aan de robotisering. “Het fulfilmentstuk, waar de meeste kosten in zitten, wordt door robotisering dubbel zo efficiënt. En dan gaat het hard”, aldus Muller. Er volgt toch nog een kleine kanttekening op de goede cijfers. “Deze zwarte cijfers zijn mogelijk niet blijvend. Door verdere investeringen zal de groei in winst niet lineair zijn.”

Scotch & Soda

S&S Europe B.V., het moederbedrijf van modemerk Scotch & Soda, is failliet verklaard. Het is de tweede keer in ruim een jaar tijd dat de retailer op de fles gaat. De winkels en de webshop van het modemerk blijven open. De curatoren verwachten dat binnen 2 weken de verkoopactiviteiten in overleg met de merkeigenaar Bluestar Alliance zullen worden voortgezet door een andere partij. De oorzaak voor het faillissement, zo laten de curatoren in een statement weten, zijn logisitieke problemen na de doorstart in 2023. Als gevolg daarvan lijdt het bedrijf aanhoudende verliezen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!