Met een aantal recent geopende winkels heeft het merk Chasin’ nu landelijke dekking. Daarmee lijkt de wederopstanding van het merk compleet. Onder de vleugels van de JOG Group, bekend van het merk Garcia en retailer Jeans Centre, heeft Chasin’ afgerekend met de bijna-ondergang toen moederbedrijf Score Group failliet ging. RetailTrends ging op bezoek bij Mark Hommelberg in de nieuwe winkel in Utrecht om terug te blikken op het afgelopen roerige jaar van het merk en om vooruit te kijken.
Mark Hommelberg loopt op zijn gemak door zijn nieuwste brandstore van het merk Chasin’. Als kind van de regio kent hij de stad goed. Het nieuwe filiaal in de Lange Elisabethstraat zit wat hem betreft op de perfecte plek: “Dit is waar het publiek in deze stad loopt. Ik kijk bij een nieuwe plek graag naar de winkels die er over 5 jaar nog zitten. Tegenover ons komt Broekman en de Rode Winkel zit naast ons. Met Rituals iets verderop weet je dat je op de goeie plek zit.”
“We willen dat deze winkel er ook echt goed uitziet. De ruimte moet er verzorgd uitzien en we willen ook dat alles echt Chasin’ uitstraalt. Zodat de doelgroep...
Met een aantal recent geopende winkels heeft het merk Chasin’ nu landelijke dekking. Daarmee lijkt de wederopstanding van het merk compleet. Onder de vleugels van de JOG Group, bekend van het merk Garcia en retailer Jeans Centre, heeft Chasin’ afgerekend met de bijna-ondergang toen moederbedrijf Score Group failliet ging. RetailTrends ging op bezoek bij Mark Hommelberg in de nieuwe winkel in Utrecht om terug te blikken op het afgelopen roerige jaar van het merk en om vooruit te kijken.
Mark Hommelberg loopt op zijn gemak door zijn nieuwste brandstore van het merk Chasin’. Als kind van de regio kent hij de stad goed. Het nieuwe filiaal in de Lange Elisabethstraat zit wat hem betreft op de perfecte plek: “Dit is waar het publiek in deze stad loopt. Ik kijk bij een nieuwe plek graag naar de winkels die er over 5 jaar nog zitten. Tegenover ons komt Broekman en de Rode Winkel zit naast ons. Met Rituals iets verderop weet je dat je op de goeie plek zit.”
“We willen dat deze winkel er ook echt goed uitziet. De ruimte moet er verzorgd uitzien en we willen ook dat alles echt Chasin’ uitstraalt. Zodat de doelgroep zich hier thuis voelt. De service is het allerbelangrijkste.” Met een design bank, en een vloerkleed van het merk zelf, wordt de Utrechtse vestiging precies wat Hommelberg wil: een aantrekkelijke plek om te winkelen.
Wederopstanding
Chasin’ opende recent, naast Utrecht, ook al nieuwe vestigingen in Mall of the Netherlands, Arnhem en Groningen. Stuk voor stuk high traffic locaties in grote steden. De grote winkelstraten dragen bij aan het idee van de wederopstanding die het merk bij familiebedrijf JOG Group doormaakt.
Hoe anders was het exact een jaar geleden, toen moederbedrijf Score failliet ging. De keten kon de coronaschulden niet betalen en de winkels van het eigen merk rendeerden matig. Ondanks de malaise draaide zustermerk Chasin’ wel goed. En toen het faillissement over de Score Group werd uitgesproken, zag JOG Group er wel brood in.
“Chasin’ is een sterk merk waar al 15 jaar goed in is geïnvesteerd. Het heeft zowel in Nederland als in het buitenland een goede naam”, zo legt Hommelberg de keuze tot overnemen uit. “Chasin’ is natuurlijk wel een nieuw segment in onze portfolio; een hele mooie aanvulling. De nieuwe doelgroep kunnen we goed bedienen, omdat we alle expertise vanuit Chasin’ hebben meegenomen. De fotografie, de marketing en de verkoopmedewerkers.” De USP ligt volgens Hommelberg in kwaliteit en prijs. “Het is jeanswear wat goed is en waar de klant bereid is om voor te sparen. Daardoor kunnen we ook wat duurder zijn. Een goed product is belangrijker dan de prijs.”
Winkelbestand
Het eerste wat de JOG Group wilde doen met Chasin’, was in Nederland landelijke dekking creëren. Het merk kreeg in een aantal grote steden dus een eigen winkel. Met het aantal van rond de 15 is dat wel bereikt. “We zetten er niet op in om snel meer winkels te openen. Nu dit staat kunnen we ons focussen op de wholesale en shop-in-shops. We hebben 75 verkooppunten in Nederland, waardoor we overal te verkrijgen zijn. Op dit moment is de omzetverdeling 40 procent online, 40 procent wholesale en 20 procent retail. En dat is prima.”
Die verkooppunten zijn bij verschillende retailers die bij het merk passen. Daar hoort het eigen Jeans Centre niet bij. “We houden dat bewust los”, zo legt Hommelberg uit. “De merken voegen niet per sé iets aan elkaar toe. Natuurlijk vindt er aan de achterkant wel synergie plaats, maar Chasin’ blijft een eigen merk met een eigen team, die dat al jaren fantastisch doet.”
En bij de winkels waar Chasin’ dan wel als merk ligt? “Wat wij doen is het ontzorgen van de retailer”, zo vertelt Hommelberg. “Wij zorgen dat de logistiek op orde is en dat het deel van de winkel waar Chasin’ hangt, ook goed wordt aangevuld met de juiste producten. De retailer is goed in het runnen van de winkel, de klanten trekken en zorgen dat het een goed verkooppunt is. Dus het is voor ons allebei een mooi model.”
Onlineverkoop doet het merk via de eigen kanalen, maar het werkt ook samen met grote spelers zoals Zalando, Wehkamp en About You. Ook daar zit een strategie achter. “Online verkopen we bepaalde producten beter dan andere. Dus we proberen de voorraden ook voor onze partners goed te houden. Online doet kleur het in de fashion altijd beter. Zwart komt niet over op een website. Toch lopen die modellen wel goed in de winkel. Het zijn die details waar je op moet letten.”
Buitenland
JOG Group is nog lang niet klaar met de ontwikkeling het merk Chasin’. Er is immers nog land te winnen. In de DACH-regio en in België is er nog ruimte voor meer verkooppunten. Vanuit de ervaring die het merk heeft met Garcia, kan het over de grens ook makkelijk uitbreiden. “We hebben nu showrooms ingericht in Antwerpen en München. Dat is ook echt voor de b2b-klanten.”
In Duitsland heeft Chasin’ inmiddels 300 verkooppunten, al is er daar, naar eigen zeggen, nog wel ruimte voor meer. Ook in Oostenrijk zijn er al enkele te vinden, maar ook die markt heeft nog ruimte. Bij de zuiderburen wordt langzaam verder uitgebreid.
Dat is dus ook 1 van de focuspunten van de JOG Group voor het aankomende jaar: uitbreiden in de landen buiten Nederland. Daar ligt het potentieel voor Chasin’.
Daarnaast is het familiebedrijf druk bezig om de synergie aan ‘de achterkant’ te voltooien. “Chasin’ blijft een eigen merk, maar de ‘way of working’ moet natuurlijk wel JOG Group worden. De systemen moeten op elkaar aan gaan sluiten, zodat alles efficiënter wordt. Dat kost altijd even tijd na een overname”, zo vertelt Hommelberg. “Daar zijn we uiteraard ook hard mee bezig. Met daarnaast de blik op het buitenland, kunnen we met Chasin’ goed vooruit.”
Doelen
Betreffende de doelen voor aankomend jaar, was Hommelberg al helder bij de overname een klein jaar geleden. Die visie lijkt nog hetzelfde: “Het geeft rust dat we een familiebedrijf zijn. Er zit geen drang achter dat we de omzet moeten verdubbelen binnen een jaar. Organisch kunnen we ervoor zorgen dat we de juiste stappen zetten. We hoeven geen gekke dingen te gaan doen. We zijn blij dat Chasin’ part of the family is en dus zetten we daar ook vol op in.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;