Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Daily Flowers, C&A en Buckaroo.
Daily Flowers
Geen kroket met een zakje mosterd, maar een gebonden bosje bloemen: Nederlanders hoeven voor een klein gebaar geen rekening meer te houden met de openingstijden van de bloemist. Startup Daily Flowers plaatst zijn bossen bloemen 'gewoon' in vending machiens, verspreid over heel Nederland. Via een touchscreen kan de klant een cadeau uitzoeken, afrekenen en 1 van de 24 gekoelde vakjes openmaken, om het boeketje eruit te halen. Geinig detail: de technologie van de machines maken gebruik van dynamic pricing. Zodra de boetten langer in een machine staan, zakt de prijs. De bloemenmachines zijn geplaatst op drukbezochte locaties zoals winkelcentra, tankstations, treinstations en hotels.
Vending machines zijn niet in ons land hip and happening; ook bij onze zuiderburen wordt er druk mee...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Daily Flowers, C&A en Buckaroo.
Daily Flowers
Geen kroket met een zakje mosterd, maar een gebonden bosje bloemen: Nederlanders hoeven voor een klein gebaar geen rekening meer te houden met de openingstijden van de bloemist. Startup Daily Flowers plaatst zijn bossen bloemen 'gewoon' in vending machiens, verspreid over heel Nederland. Via een touchscreen kan de klant een cadeau uitzoeken, afrekenen en 1 van de 24 gekoelde vakjes openmaken, om het boeketje eruit te halen. Geinig detail: de technologie van de machines maken gebruik van dynamic pricing. Zodra de boetten langer in een machine staan, zakt de prijs. De bloemenmachines zijn geplaatst op drukbezochte locaties zoals winkelcentra, tankstations, treinstations en hotels.
Vending machines zijn niet in ons land hip and happening; ook bij onze zuiderburen wordt er druk mee geëxperimenteerd. Zo timmert Carrefour hard aan de weg met zijn BuyBye-formule: kleine winkels van nauwelijks 20 vierkante meter, waarbij klanten terecht kunnen voor hun last-minute boodschappen.
C&A
C&A is hard bezig met het moderniseren van zijn winkelbestand. De winkellocaties - zo'n 1300 stuks in totaal - van de van oorsprong Nederlandse moderetailer hebben het afgelopen jaar vrijwel allemaal een upgrade gekregen.
Toch zijn er nog steeds enkele (innovatieve) uitschieters te vinden. Zo heeft C&A dit jaar 2 nieuwe vestigingen geopend in Nederland, volgens een nieuw stadsformat. In deze locaties brengt C&A omnichannel - naar eigen zeggen - naar een nieuw niveau. Zodra shoppers in de winkel het gewenste kledingstuk niet kunnen vinden in de kleur of maat, kan een winkelmedewerker het ontbrekende item bestellen. Het kledingstuk wordt dan per fietskoerier naar de klant toegebracht. Ook biedt C&A de 'ouderwetse' optie: kledingstukken of accessoires kunnen ook worden nabesteld via een kiosk, waarna deze op de deurmat wordt geleverd.
Buckaroo
Geen Apple maar Android: winkeliers kunnen vanaf deze week ook hun Android-apparaat gebruiken als pinapparaat. Na Apple heeft namelijk ook Buckaroo zijn ‘Tap to Pay’-dienst uitgerold in Nederland. Daarmee kan een klant betalen door bijvoorbeeld door een pinpas of een creditcard tegen de Android-smartphone van de verkoper te houden. Dit geldt voor alle vormen van contactloos betalen; zo ook voor de smartwatch.