Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Catawiki, IKEA en Hornbach.
IKEA
De duizenden vierkante meters tellende woonwarenhuizen van IKEA zijn niet de enige locaties waar je een Lack-tafeltje voor een aantal euro’s kunt aanschaffen. Downunder, in Australië, heeft IKEA zijn elfde winkel geopend. Een kleine, verplaatsbare variant: een felgele telefooncel. De pop-upwinkel van amper 3 vierkante meter groot popt op verschillende plekken op het continent op. Bezoekers kunnen in de telefooncel communiceren met de retailer – en telefonisch, via livechat (op een tablet) of via Facebook Messenger advies inwinnen of producten bestellen. Ook kunnen klanten in spe afspraken maken om een keukenontwerp te komen maken. Zo wil IKEA Australiërs op een ludieke manier kennis laten maken met het gemak van onlineshopping.
Catawiki
Eindeloos concurreren met andere kopers op Catawiki is...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Catawiki, IKEA en Hornbach.
IKEA
De duizenden vierkante meters tellende woonwarenhuizen van IKEA zijn niet de enige locaties waar je een Lack-tafeltje voor een aantal euro’s kunt aanschaffen. Downunder, in Australië, heeft IKEA zijn elfde winkel geopend. Een kleine, verplaatsbare variant: een felgele telefooncel. De pop-upwinkel van amper 3 vierkante meter groot popt op verschillende plekken op het continent op. Bezoekers kunnen in de telefooncel communiceren met de retailer – en telefonisch, via livechat (op een tablet) of via Facebook Messenger advies inwinnen of producten bestellen. Ook kunnen klanten in spe afspraken maken om een keukenontwerp te komen maken. Zo wil IKEA Australiërs op een ludieke manier kennis laten maken met het gemak van onlineshopping.
Catawiki
Eindeloos concurreren met andere kopers op Catawiki is verleden tijd. Geen onderhandelingen meer voor ongeduldige kopers: het platform heeft een functie gelanceerd waarmee gebruikers direct een product kunnen kopen van een verkoper. Met een ‘nu kopen’-knop kunnen kopers ervoor kiezen de veiling van een product over te slaan, en het item direct te bestellen voor een vaste prijs. Volgens Catawiki wordt er veelvuldig gebruikgemaakt van de optie: 10.000 items zijn al met de ‘nu kopen’-knop gekocht, ter waarde van 5 miljoen euro in totaal. Saillant detail: Marktplaats lanceerde eenzelfde knop 2 maanden geleden al.
Hornbach
Niets is zo vervelend als tijdens een klus tóch nog even een bezoekje moeten brengen aan de bouwmarkt. Een liter of 40 verf te weinig, toch andere pluggen nodig of je grijpt mis met je verfkwasten: een inschattingsfout is snel gemaakt. Precies voor die klussers heeft Hornbach de drive-in in het leven geroepen. Vanuit je luie (auto)stoel allerlei klusbenodigdheden inslaan, die je direct in je auto of klusbus kunt laden en snel afrekenen: 2 nieuwe locaties in Nederland worden binnenkort uitgerust met de drive-in’s. In Zaandam en Groningen, om precies te zijn, vinden klussers op korte termijn een drive-in. Kun je na het inladen van die verfbakken direct langs de drive-thru van een fastfoodrestaurant voor een burger.