'Aldi wint marktaandeel terug'
Gepubliceerd op 3 juli 2024 om 12:34
Discounter Aldi heeft het tweede kwartaal dit jaar een forse inhaalslag gemaakt qua marktaandeel. Waar de keten vorig jaar een marktaandeelindex van 88 had, is dat nu gestegen tot een 106.
Uit de supermarkt kwartaalmonitor van data- en insightsbedrijf Hiiper blijkt dat Dirk vergeleken met vorig jaar iets marktaandeel heeft ingeleverd. Lidl daarentegen weet - net als Aldi - weer meer marktaandeel in Nederland te pakken.
Op het gebied van fullservice blijft Albert Heijn de sterkste keten: ook het tweede kwartaal heeft het extra marktaandeel weten te pakken. Dat komt onder meer doordat Albert Heijn een populaire bestemming is voor de weekboodschappen. Jumbo daarentegen heeft flink ingeleverd: de Brabante supermarktketen heeft nu een marktaandeelindex van 94.
Minder versplinterd
Ook blijkt dat de omzetgroei van Nederlandse supermarkten afvlakt: in het tweede kwartaal werd er 1 procent meer omgezet dan een jaar geleden. Volgens Hiiper komt dit doordat consumenten minder vaak verschillende supermarkten bezoeken voor hun boodschappen. Het aantal transacties viel in het tweede kwartaal van dit jaar 2 procent lager uit dan het jaar ervoor.