RetailTech: Alles in de smiezen houden

RetailTech: Alles in de smiezen houden

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Aldi, Pret A Manger en Carrefour.

Carrefour

In navolging van diverse ketens (zoals het dynamisch afprijzen van Albert Heijn) duikt nu ook Carrefour in voedseltechnologie. In samenwerking met leverancier Deligate heeft de keten een nieuwe trackingtool voor vervaldata gelanceerd. Dit met als doel om het voorraadbeheer te verbeteren en uiteindelijk minder voedsel te hoeven verspillen.

Ook niet onbelangrijk: door producten automatisch af te prijzen en betere controle te hebben over de voorraadniveaus, wil Carrefour uiteindelijk winstgevender worden. De medewerkers gaan er ook op vooruit: de tool vereenvoudigt en verleukt taken - aldus de keten zelf. 

Pret A Manger

Agressie op de...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Aldi, Pret A Manger en Carrefour.

Carrefour

In navolging van diverse ketens (zoals het dynamisch afprijzen van Albert Heijn) duikt nu ook Carrefour in voedseltechnologie. In samenwerking met leverancier Deligate heeft de keten een nieuwe trackingtool voor vervaldata gelanceerd. Dit met als doel om het voorraadbeheer te verbeteren en uiteindelijk minder voedsel te hoeven verspillen.

Ook niet onbelangrijk: door producten automatisch af te prijzen en betere controle te hebben over de voorraadniveaus, wil Carrefour uiteindelijk winstgevender worden. De medewerkers gaan er ook op vooruit: de tool vereenvoudigt en verleukt taken - aldus de keten zelf. 

Pret A Manger

Agressie op de winkelvloer: steeds meer retailers (en dan vooral hun medewerkers) hebben ermee te maken. Op eigen bodem gaan supermarktketens hier verschillend mee om. Zo heeft Albert Heijn besloten de naambordjes op de borst van het personeel te verwijderen, omdat medewerkers met hun eigen naam werden uitgescholden en men werd opgezocht op social media. Dirk pakte dit anders aan, met de introductie van een bodycam. Klanten worden opgenomen, met als doel om te kunnen de-escaleren. In het VK test Pret a Manger, een koffie- en broodjesketen, met eenzelfde technologie. Anders dan bij Dirk, worden de bodycams alleen gedragen door managers en teamleiders. Ook worden de camera's niet ingezet om te de-escaleren, maar om bewijs te verzamelen om geweldplegers te kunnen aangeven bij de politie.

Aldi

To click & collect, or not to click & collect? Een belangrijke vraag voor discounter Aldi. De discounter heeft in het Verenigd Koninkrijk jarenlang ingezet op de omnichannel boodschappenservice, maar trekt hier nu toch de stekker uit. De test, waarin klanten hun boodschappen online konden bestellen en met de auto konden oppikken, heeft hierbij na 4 jaar toch een einde. De service leek tóch niet efficiënt voor de medewerkers, die op de winkelvloer al hard nodig zijn. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!