Failliet CoffeeLab: koffie-omzet te laag om kosten te dekken

Failliet CoffeeLab: koffie-omzet te laag om kosten te dekken

De lage bestelwaardes van bezoekers - van een kop koffie en wat lekkers - konden niet op tegen de hoge kosten.

De 2 CoffeeLab-zaken die begin vorige maand failliet gingen, gingen op de fles door structureel te hoge kosten die niet konden worden gedekt door de (geringe)inkomsten. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag van curator Suzan Winkels-Koerselman. 

Vorige maand is het faillissement uitgesproken over CoffeeLab-vestigingen op Eindhoven Centraal en Nijmegen Centraal. Dit heeft alles te maken met te hoge kosten in vergelijking met de gemiddelde besteding per bezoeker. Zo bevinden de stationsfilialen zich op dure huurlocaties, terwijl er slechts een klein (lunch)aanbod is.

Omdat CoffeeLab niet open kan in de avonduren, betekent dit dat de omzet vooral bestaat uit koffie - eventueel met wat lekkers. Dit genereerde op de lange termijn te weinig inkomsten om de kosten te kunnen dekken. In 2023, het jaar voor het faillissement, waren de vestigingen voor 2 ton verlieslatend.

Er is nog geen sprake van een doorstart: Winkels-Koerselman onderzoekt nog of er potentiële kopers zijn. De CoffeeLab-vestiging in Breda ging eerder dit jaar al dicht.

CoffeeLab begon in 2014 op het plein voor het station in Eindhoven. Later verhuisde die zaak naar het stationsgebouw. De onderneming werd opgezet door Jeroen Veldkamp en zijn compagnons Rob Bongers en Jan-Willem van der Aa. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!