Regelmatig duikt RetailTrends de boeken in: welke moet elke retailer gelezen hebben? En wat zijn de lievelingsboeken van ceo's en ondernemers?
Deze keer het favoriete boek van... Evelien Bunnik-Remmelts, co-founder van Whoppah.
"Factfulness was voor mij een openbaring. In plaats van doemdenken en aannames over hoe beroerd de wereld ervoor staat, gooit auteur Hans Rosling met keiharde data al die negatieve ideeën onderuit. Hij laat zien dat de mensheid juist enorme vooruitgang heeft geboekt op gebieden als gezondheid, onderwijs en armoedebestrijding. Dat was oprecht verfrissend om te lezen en hoopvol tegelijk.
Wat me vooral aansprak, was Roslings nuchtere kijk op de wereld. Hij deelt landen niet zomaar in in ‘ontwikkeld’ en ‘onderontwikkeld’, maar kijkt veel genuanceerder naar de verschillende inkomensniveaus over de hele...
Regelmatig duikt RetailTrends de boeken in: welke moet elke retailer gelezen hebben? En wat zijn de lievelingsboeken van ceo's en ondernemers?
Deze keer het favoriete boek van... Evelien Bunnik-Remmelts, co-founder van Whoppah.
"Factfulness was voor mij een openbaring. In plaats van doemdenken en aannames over hoe beroerd de wereld ervoor staat, gooit auteur Hans Rosling met keiharde data al die negatieve ideeën onderuit. Hij laat zien dat de mensheid juist enorme vooruitgang heeft geboekt op gebieden als gezondheid, onderwijs en armoedebestrijding. Dat was oprecht verfrissend om te lezen en hoopvol tegelijk.
Wat me vooral aansprak, was Roslings nuchtere kijk op de wereld. Hij deelt landen niet zomaar in in ‘ontwikkeld’ en ‘onderontwikkeld’, maar kijkt veel genuanceerder naar de verschillende inkomensniveaus over de hele linie van arm tot rijk. Daardoor krijg je een veel realistischer beeld van hoe mensen echt leven. Maar misschien wel het belangrijkst: Factfulness maakt je bewust van je eigen vooroordelen en de menselijke neiging om vooral op het negatieve te focussen. Met pakkende voorbeelden laat Rosling zien hoe we voortdurend de plank misslaan met onze aannames. En confronteert je met je eigen 'standaard' denkpatroon. Voor mij was dat echt vernieuwend.
Factfulness leerde mij om feiten te zien en bewust te zijn van mijn aannames. Roslings boodschap is verfrissend optimistisch, maar niet naïef. We hebben grote uitdagingen, maar door de wereld 'factful' te benaderen kunnen we die beter aanpakken. Dat geldt ook voor het klimaatprobleem. Een absolute aanrader voor iedereen die de wereld met een open, positieve en nuchtere blik wil bekijken!"
Factfullness - Hans Rosling
€13,99
Boekentips
1. Wat mocht, wat mag, what's next?
Reclame is een barometer van de tijdgeest. De auteurs onderzoeken het spanningsveld rond de maatschappelijke rol en de invloed van reclame. De verhouding tussen man en vrouw, seks, religie, gezondheid en andere heikele thema’s komen langs.
Wilbert Schreurs, Doortje Smithuijsen
€24,99
2. Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap
Al jaren worstelen organisaties met inclusie, diversiteit, gelijkwaardigheid en discriminatie. Hoe werk je aan duurzame oplossingen die wél verschil maken? De kunst is om niet te polariseren maar te verbinden. Stop met praten en start met handelen vanuit inclusief meesterschap.
Iwan Bean
€34,99
3. Redefining retail
Het retailvak blijft veranderen onder invloed van de veranderende wereld. De interne operatie en strategie moeten mee veranderen. Dit boek houdt de volledige waardeketen tegen het licht vanuit perspectieven als duurzaamheid, diversiteit en inclusie en beleid.
Philip Kotler, Giuseppe Stigliano
€29,09
4. De meedogenloze strijd van Amazon om de wereld te veroveren
Steeds dieper dringt Amazon door tot in de wortels van onze samenleving. Is Amazon té machtig geworden – en te verstrengeld met (inter)nationale belangen – om nog te kunnen worden tegengehouden?
Dana Mattioli
€25