Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Tesco, IKEA en Primark.
Tesco
De Britse supermarktketen Tesco heeft digitale paspoorten voor kleding gelanceerd. Die geven klanten meer informatie over kledingstukken in de F&F-modecollectie. Denk aan materiaalsoorten en hun herkomst. Met de invoering van de technologie loopt de Britse supermarktketen vooruit op nieuwe Europese regels. De Europese Unie is namelijk bezig met wetgeving om de transparantie van de toeleveringsketen te vergroten. Digitale productpaspoorten (DPP’s) zullen in de komende 8 jaar in verschillende bedrijfstakken worden ingevoerd en moeten bedrijven in staat stellen om klanten gedetailleerde informatie te geven over de materialen die in hun goederen worden gebruikt en over de gevolgen voor het milieu.
IKEA
Een test met drones die 24/7 ‘klusjes’ doen in het Genkse magazijn van IKEA is dermate...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Tesco, IKEA en Primark.
Tesco
De Britse supermarktketen Tesco heeft digitale paspoorten voor kleding gelanceerd. Die geven klanten meer informatie over kledingstukken in de F&F-modecollectie. Denk aan materiaalsoorten en hun herkomst. Met de invoering van de technologie loopt de Britse supermarktketen vooruit op nieuwe Europese regels. De Europese Unie is namelijk bezig met wetgeving om de transparantie van de toeleveringsketen te vergroten. Digitale productpaspoorten (DPP’s) zullen in de komende 8 jaar in verschillende bedrijfstakken worden ingevoerd en moeten bedrijven in staat stellen om klanten gedetailleerde informatie te geven over de materialen die in hun goederen worden gebruikt en over de gevolgen voor het milieu.
IKEA
Een test met drones die 24/7 ‘klusjes’ doen in het Genkse magazijn van IKEA is dermate geslaagd dat de Zweden de autonome vliegers op meer plekken fulltime gaan inzetten. Waar de drones voorheen in de nachtelijke uren hun werk deden, richtte de test in Genk zich op het uitvoeren van taken naast het personeel. De apparaten ontfermen zich vooral over taken rondom voorraadbeheer. Denk aan het lokaliseren van producten en ze fotograferen. En dat dus, belangrijk, de klok rond. Momenteel vliegen er al 250 drones in 73 winkels in 9 landen. Bij de uitbreiding naar hele dagen vliegen, richt IKEA zich op Europa en Noord-Amerika. Het distributiecentrum Perryville in de Verenigde Staten is als eerstvolgende aan de beurt.
Primark
Steeds meer Britse klanten van Primark kunnen zelf hun producten afrekenen. Vorige week zijn zelfscankassa’s in gebruik genomen in 4 filialen. Het personeel van een vijfde winkel, in Oxford Street West, volgde al een trainingssessie en moet shoppers vanaf deze week kunnen begeleiden bij het zelf afrekenen. Het zelfscanprogramma startte in 2022 en besloeg tot voor kort zeker 5 Britse winkels. De verdere uitrol staat haaks op ontwikkelingen bij onder andere Walmart de Amerikanen schalen de zelfscanmogelijkheden juist af. Ook limiteert Target het aantal producten dat zelf afgerekend kan worden.