Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Zalando en Target
IKEA
IKEA start met het samenbrengen van alle betaalgegevens – zowel on- als offline – van zijn klanten op één platform. Een nieuwe samenwerking met Adyen moet het mogelijk maken om de betaal- en loyaliteitservaring te verbeteren. De crux lijkt vermindering van het aantal contracten en integraties dat schuil gaat achter het betalingsverkeer. Welke concrete stappen in bijvoorbeeld loyalty IKEA hierdoor kan zetten, zal de tijd moeten uitwijzen. De partijen doen hier nog geen uitspraken over.
Zalando
Om meer inzicht te krijgen in de technologiegedreven Chinese markt opent Zalando een nieuw technologiecentrum in Shenzhen. Het bedrijf is momenteel echter niet van plan om zijn aanwezigheid in dat land uit te breiden. Het plan is om meer ervaring op te doen met bijvoorbeeld social commerce en dit op de Europese online...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: IKEA, Zalando en Target
IKEA
IKEA start met het samenbrengen van alle betaalgegevens – zowel on- als offline – van zijn klanten op één platform. Een nieuwe samenwerking met Adyen moet het mogelijk maken om de betaal- en loyaliteitservaring te verbeteren. De crux lijkt vermindering van het aantal contracten en integraties dat schuil gaat achter het betalingsverkeer. Welke concrete stappen in bijvoorbeeld loyalty IKEA hierdoor kan zetten, zal de tijd moeten uitwijzen. De partijen doen hier nog geen uitspraken over.
Zalando
Om meer inzicht te krijgen in de technologiegedreven Chinese markt opent Zalando een nieuw technologiecentrum in Shenzhen. Het bedrijf is momenteel echter niet van plan om zijn aanwezigheid in dat land uit te breiden. Het plan is om meer ervaring op te doen met bijvoorbeeld social commerce en dit op de Europese online retailmarkt toe te passen, blijkt uit een toelichting op recente kwartaalcijfers door cfo Sandra Dembeck. De retailer bedient momenteel ongeveer 50 miljoen actieve klanten in 25 Europese markten. Zalando richt zich de laatste tijd steeds meer op duurdere merken en sportkleding om zich te onderscheiden van goedkopere retailers zoals Shein.
Target
De in de juni aangekondigde inzet van generatieve AI bij Target werpt volgens het concern al zijn vruchten af. De oplossing, Store Companion genaamd, is een door Target ontworpen chatbot die onder andere vragen over het werkproces beantwoordt, nieuwe teamleden coacht en het beheer van winkeloperaties ondersteunt. Concrete voorbeelden zijn: “Hoe schrijf ik een gast in voor een Target Circle Card?” en “Hoe start ik de kassa opnieuw op als de stroom uitvalt?” Binnen enkele seconden volgen instructies en hulpmiddelen. Wat volgens Target het inwerken van (seizoens)medewerkers bespoedigt en werknemers in het algemeen efficiënter laat werken. De toepassing is beschikbaar als app op handhelds van winkelmedewerkers, werkt inmiddels in bijna 2.000 winkels en is sinds de introductie zo’n 50.000 keer gebruikt.
RetailTrends organiseert dit jaar de zevende editie van What's Next in Retail Tech. Onder andere Gordon Smit (Global IT Director van Hunkemöller) komt vertellen over de technologische innovatie binnen zijn bedrijf, trendwatcher Richard van Hooijdonk deelt een kijkje in de toekomst en China tech expert Ed Sander neemt de bezoekers mee in de wereld van Temu. Voor meer informatie, check de website van het evenement: What's Next in Retail Tech 2024