'Nederlandse supermarkten veel productiever dan de Duitse'
Gepubliceerd op 4 september 2024 om 11:56
De vloerproductiviteit van supermarkten – de weekomzet per vierkante meter – ligt in Nederland fors boven het Duitse gemiddelde. Dat blijkt uit een vergelijking van nieuwe Duitse cijfers met bekende marktdata over de Nederlandse supermarktsector.
De verkoop van levensmiddelen in Duitsland is in 2023 voor het eerst boven de 200 miljoen euro uitgekomen. Dat meldt het Duitse EHI Retail Institute. Met 204,5 miljard euro was de omzet bijna 5 procent hoger dan in 2022. De 16.008 discounters groeiden bijna 7 procent in omzet tot 94,6 miljard euro en de omzet van de 12.215 supermarkten in Duitsland nam met 4,3 procent toe tot 86,2 miljard euro.
Weekomzet
Van de resterende 23,7 miljard euro omzet nemen de hypermarkten 19 miljard euro voor hun rekening, en 4,7 miljard euro rekenen de Duitse klanten af bij de kleine supermarkten die gemiddeld zo’n 314 vierkante meter groot zijn. Duitse discountwinkels meten gemiddeld 843 vierkante meter en de gemiddelde Duitse supermarkt is 1360 vierkante meter. Per week zetten de discountwinkels dus 135 euro per vierkante meter om, tegen een weekomzet per vierkante meter van 100 euro bij de supermarkten in Duitsland.
Grote en kleine winkels
In Nederland telde het CBS in 2023 6672 supermarkten, met samen bijna 5 miljoen vierkante meter aan winkelvloer. Met een gemiddelde omvang van zo’n 750 vierkante meter, zitten er zowel grote als kleine supermarkten in dit CBS-cijfer. Wellicht zitten ook de filialen van de discounters Aldi en Lidl in dit aantal.
De Nederlandse supermarktomzet kwam in 2023 volgens NielsenIQ uit op ruim 50 miljard euro. Dat is een gemiddelde omzet per week en per vierkante meter van zo’n 190 euro. Daarmee is de vloerproductiviteit van Nederlandse supermarkten bijna dubbel zo groot als in Duitse supermarkten, en ruim 40 procent hoger dan bij Duitse discountwinkels.