Maersk: ‘Vervoer via Suezkanaal met 66 procent gedaald’
Gepubliceerd op 6 september 2024 om 13:54
De aanhoudende spanningen rond de Rode Zee hebben ertoe geleid dat het containervervoer via het Suezkanaal in zeven maanden met twee derde is gedaald. Eind 2023, voordat de aanvallen begonnen, verliep 12% van de wereldwijde handel nog via het kanaal, stelt transportgigant Maersk in een nieuwe marktupdate. Steeds meer vervoerders zijn hun schepen om Afrika heen gaan leiden.
Het blijft volgens Maersk onzeker wanneer de verstoringen kunnen worden opgeheven en de situatie herstelt. Ondertussen leidt dit tot forse prijsverhogingen, aangezien de behoefte aan containervervoer groot blijft.
Om de veerkracht van de toeleveringsketen te vergroten, adviseert het bedrijf onder andere om toeleveringsketens te diversifiëren: materiaal betrekken van meerdere leveranciers uit verschillende regio's om de impact van lokale verstoringen te beperken. Ook ziet het een voorname rol voor technologie en data om uitdagingen in de toeleveringsketen beter te voorspellen en erop te reageren.
Ceo Vincent Clerc stelde eerder al dat Maersk pas weer via de Rode Zee/Golf van Aden gaat varen als de veiligheid van zeevarenden, schepen en vracht kan worden gegarandeerd. Hij voorspelt opstoppingen in havens door het omvaren, voordat er weer een stabieler scenario komt.