Grote retailers eisen meer actie van EU in Rode Zee-crisis

Grote retailers eisen meer actie van EU in Rode Zee-crisis

De Europese detailhandelsorganisatie Eurocommerce heeft de Europese Unie opgeroepen meer actie te ondernemen tegen de onrust op de Rode Zee. Leden van die organisatie zijn onder meer Ahold Delhaize, Lidl, H&M, Primark en Zara-moeder Inditex.

De handel is volgens Eurocommerce ernstig verstoord. Dat heeft ‘enorme gevolgen’ voor de bedrijven, zo meldt Reuters

“Hoe langer vervoerders gedwongen worden om een andere route te nemen, hoe meer bedrijven, en uiteindelijk consumenten, te maken zullen krijgen met extra kosten die bijdragen aan de toch al hoge kosten van levensonderhoud in Europa”, zo stellen de retailers in een brief aan de Belgische minister van Buitenlandse Zaken. 

Het geweld rond de vaarroute in de Rode Zee laaide eind 2023 opnieuw op. Jan Fransoo, hoogleraar operations en logistiek management vertelde eerder al tegen RetailTrends dat de onrust in de Rode Zee grote gevolgen kan hebben voor consumenten in Europa en Nederland. “Als deze problemen echt maanden of zelfs jaren aanhouden, dan komen er structureel hogere kosten voor de retailers in Nederland.” In het interview vertelt hij ook over alternatieven voor de retailers en wat de (negatieve) effecten van omvaren zijn.

Reacties 1


BART TEIRLYNCK 22 feb, 11:55

Nog meer import vanuit Azië faciliteren en de eigen productie in Europa nekken? Met als argument dat alles duurder wordt voor de consument indien de overheid geen soldaten stuurt om hun belangen te vrijwaren! Piraten jaag je immers niet weg met een schietgebedje. De belangen van de "grote" bedrijven lopen niet altijd gelijk met deze van de gemeenschap, lijkt mij. Misschien ook eerst effe kijken hoeveel deze "grote" bedrijven verhoudingsgewijs bijdragen aan de gemeenschap en hun winsten niet "off-shoren" naar belastingparadijzen?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!