De Europese detailhandelsorganisatie Eurocommerce heeft de Europese Unie opgeroepen meer actie te ondernemen tegen de onrust op de Rode Zee. Leden van die organisatie zijn onder meer Ahold Delhaize, Lidl, H&M, Primark en Zara-moeder Inditex.
De handel is volgens Eurocommerce ernstig verstoord. Dat heeft ‘enorme gevolgen’ voor de bedrijven, zo meldt Reuters.
“Hoe langer vervoerders gedwongen worden om een andere route te nemen, hoe meer bedrijven, en uiteindelijk consumenten, te maken zullen krijgen met extra kosten die bijdragen aan de toch al hoge kosten van levensonderhoud in Europa”, zo stellen de retailers in een brief aan de Belgische minister van Buitenlandse Zaken.
Het geweld rond de vaarroute in de Rode Zee laaide eind 2023 opnieuw op. Jan Fransoo, hoogleraar operations en logistiek management vertelde eerder al tegen RetailTrends dat de onrust in de Rode Zee grote gevolgen kan hebben voor consumenten in Europa en Nederland. “Als deze problemen echt maanden of zelfs jaren aanhouden, dan komen er structureel hogere kosten voor de retailers in Nederland.” In het interview vertelt hij ook over alternatieven voor de retailers en wat de (negatieve) effecten van omvaren zijn.
BART TEIRLYNCK 22 feb, 12:55