Het aanpassingsvermogen van Spar in 3 quotes

Het aanpassingsvermogen van Spar in 3 quotes

John van der Ent, ceo bij Spar Nederland, vertelt in de nieuwe podcastserie RetailTrends Talks wat er in 20 jaar in de retailwereld is veranderd. Van retail media tot krappe marges en consolidatie: Van der Ent heeft genoeg op zijn bordje. 3 quotes over hoe hij met die uitdagingen omgaat. 


‘Je moet relevant blijven voor je klant en het goede spel spelen met je stakeholders’

Van het verdwijnen van namen als Super de Boer en Emté, maar ook de fusie met Coop en Plus. Ook Van Der Ent ziet consolidatie maar zegt daarover dat ‘bedrijven komen en gaan’. Zelf staat hij aan het roer van een supermarktketen die 93 jaar bestaat. “Daar moet je naar kijken. Je moet relevant blijven en het goede spel spelen met je stakeholders.”


Ook speelt volume een grote rol. “Het wordt steeds groter. Je ziet aan alle kanten inkoopcombinaties ontstaan om de macht maar wat meer naar je toe te trekken.” Zelf profiteert Spar volgens Van der Ent ook van die volumes doordat het is aangesloten bij Superunie. 


Maar voor die volumes zal je over de grenzen moeten denken, denkt hij....

John van der Ent, ceo bij Spar Nederland, vertelt in de nieuwe podcastserie RetailTrends Talks wat er in 20 jaar in de retailwereld is veranderd. Van retail media tot krappe marges en consolidatie: Van der Ent heeft genoeg op zijn bordje. 3 quotes over hoe hij met die uitdagingen omgaat. 


‘Je moet relevant blijven voor je klant en het goede spel spelen met je stakeholders’

Van het verdwijnen van namen als Super de Boer en Emté, maar ook de fusie met Coop en Plus. Ook Van Der Ent ziet consolidatie maar zegt daarover dat ‘bedrijven komen en gaan’. Zelf staat hij aan het roer van een supermarktketen die 93 jaar bestaat. “Daar moet je naar kijken. Je moet relevant blijven en het goede spel spelen met je stakeholders.”


Ook speelt volume een grote rol. “Het wordt steeds groter. Je ziet aan alle kanten inkoopcombinaties ontstaan om de macht maar wat meer naar je toe te trekken.” Zelf profiteert Spar volgens Van der Ent ook van die volumes doordat het is aangesloten bij Superunie. 


Maar voor die volumes zal je over de grenzen moeten denken, denkt hij. “Nederland is een klein land, maar er wonen veel mensen en je hebt de grote volumes tegenover de hele grote leveranciers nodig. Ik zie het aan Spar, bijvoorbeeld. Spar Internationaal heeft nu een omzet van 47 miljard, daarvan is 25 miljard afkomstig van Europa. Als je ziet wat we daar gezamenlijk private label kunnen doen, kan ik alleen maar onderstrepen dat je meer samen kunt doen.”


Spar maakte ook de keuze om uit het spel te stappen van het spelen van alleen een supermarkt. De keten maakte de stap naar conveniencewinkels, waardoor het een mix tussen foodretail en foodservice kan aanbieden. “Dus het eetmoment van de dag met de boodschappen voor vandaag en morgenochtend. Dat is onze focus.”


‘We zijn eigenlijk 1 heel groot mediakanaal met al die winkelketens’

Spar zette vorig jaar zijn eigen retailmedianetwerk op: Spar Media. Een paar maanden later was dit naar al zijn supermarkten uitgerold. In de winkels zijn schermen opgehangen waar reclame-uitingen op te zien zijn. Naar eigen zeggen bereikt Spar met deze schermen 100 miljoen shoppers per jaar. Van der Ent ziet dit als een groot mediakanaal.


Naast supermarkten heeft Spar ook city-supermarkten op universiteiten en vakantieparken en Spar Express, bij benzinestations. “Door die benzinestations hebben we vele honderden miljoenen passanten. Om dat aan te bieden aan mensen die geïnteresseerd zijn, is retailmedia een interessant model.” Van der Ent zegt dat dit nu bij de laatste Express-winkels wordt uitgerold.


De optie om te adverteren wordt ook aangeboden aan partijen die niet op het schap in de Spar-winkels staan. “Het gaat echt om de doelgroep die langskomt. Dus het kunnen ook reisverenigingen zijn of verzekeringen.” Door het gebruik van artificial intelligence weet Spar wie er in de winkels komen en kunnen adverteerders gericht adverteren per winkel. “Het gaat om het totaalpakket”, zegt Van der Ent. “Online meedoen, een folder, alle uitingen en gezamenlijk de campagne voeren. Heel interessant, maar je moet wel volume hebben.”


‘De focus is om dicht bij de consument te zijn op het juiste moment’

Door de jaren heen is er veel veranderd in het retaillandschap. Van de ‘winkel in je broekzak’ (smartphones) tot de opkomst van artificial intelligence. Dat vraagt om aanpassingsvermogen.


Dat geldt ook voor de thema’s duurzaamheid en verschillende regels zoals het invoeren op statiegeld op blik en het stoppen met tabak verkopen in de supermarkt. Over al die regels heeft Van der Ent overigens een sterke mening: “Stop met die regeltjes, alsjeblieft.” Wat hem betreft is het allerbelangrijkste dat Nederlanders bewust worden gemaakt van eten en drinken. “Tabak uit de supermarkt, maar ook alcohol, zout en suiker zijn discussies. Wie weet wordt zuur of bitter dat straks ook, maar op een gegeven moment heb je dan lege schappen.”


Volgens hem is het beter dan Nederlanders beter onderwezen worden in wat ze in hun mond stoppen. “Ik denk dat we het daar veel beter over moeten hebben met de industrie, de overheid en het onderwijs over hoe we onze generaties opvoeden.”


Met het oog op de toekomst voorziet Van der Ent nog een andere ontwikkeling: het eetmoment komt steeds meer naar voren. “Mijn grootmoeder deed 2,5 uur over een potje koken en de boodschappen doen. Mijn moeder deed daar 1 uur over en ik thuis deed hier een halfuur over. Tegenwoordig is het nog maar 8 minuten. Men denkt: ik wil wat eten en wat heb ik nodig? Die versnelling, daar moet je zijn. Die focus om dicht bij de consument te zijn op het juiste moment, daar zijn we met Spar steeds beter in aan het worden.”

RetailTrends Media bestaat 20 jaar. In die jaren is de retailwereld enorm veranderd, maar wat blijft is de liefde voor de merken, het ondernemerschap en de consument. In RetailTrends Talks gaat RetailTrends-oprichter Marcel ten Holte in gesprek met bekende retailers over hun vak. Benieuwd naar het hele gesprek met John van der Ent? Beluister ‘m hier.  

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!