'Aldi, Dirk en Jumbo goochelen met prijsverlagingen'
Gepubliceerd op 24 september 2024 om 15:32
Veel prijsverlagingen waarmee Aldi, Dirk en Jumbo goede sier maken, zijn in werkelijkheid geen echte prijsverlagingen. Dat stelt de Consumentenbond, die honderden beloftes controleerde.
Jumbo gaat het verst met zijn beloften, schrijft de bond in het oktobernummer van de Consumentengids. Zo meldt de keten op kaartjes op de schappen onder meer dat prijzen 'blijvend verlaagd' zijn. Dat blijkt lang niet altijd zo te zijn, stelt de Consumentenbond vast. "Bij Jumbo zien we meerdere producten waarbij de prijs onveranderd of zelfs gestegen is." Ook Dirk en vooral Aldi adverteren met producten die in prijs zijn verlaagd, terwijl daar volgens de Consumentenbond geen sprake van is.
Ook als er wel sprake is van een prijsdaling, rammelt er volgens de bond veel. De prijs werd bijvoorbeeld maanden eerder of soms wel een jaar daarvoor verlaagd. Ook stuitte de Consumentenbond bij Jumbo op artikelen die vlak na een prijsdaling duurder werden. Dat gold onder meer voor chips van Doritos en boter van Bertolli. "En Oreo-koekjes zijn zelfs duurder dan ooit, net zoals ceylonthee van Pickwick en bastognekoeken van Lu."
Aldi, Dirk en Jumbo melden aan de Consumentenbond dat ze prijzen niet eerst opzettelijk hebben verhoogd om daarna te adverteren met een prijsverlaging. Volgens Aldi en Jumbo zijn schapkaartjes door menselijke fouten te lang blijven hangen. Ze beloven de datum van de prijsverlaging te vermelden en niet langer dan 30 dagen reclame te maken voor zo'n verlaging. Op de site van de Consumentenbond staan de volledige reacties van de supermarkten.