Hoge Raad: tekst bestelknop regelmatig te onduidelijk

Hoge Raad: tekst bestelknop regelmatig te onduidelijk

Bestelknoppen met teksten zoals 'bestelling plaatsen' of 'bestellen afronden' geven volgens de Hoge Raad niet duidelijk genoeg aan dat een consument een betalingsverplichting aangaat. Transacties kunnen hierdoor worden teruggedraaid.

Na een adviesverzoek van de rechtbank Rotterdam oordeelde de Hoge Raad dat de tekst op bestelknoppen van webwinkels regelmatig niet voldoet aan de informatieplicht uit het Europese consumentenrecht. De Raad spreekt van een 'groot aantal rechszaken' waarin dit speelt.

Een van de zaken betrof een consument die op bol.com een bestelling plaatste via de knop ‘bestelling plaatsen’. Nadat de consument niet had betaald, startte bol.com een juridische procedure. De uitspraak van de Hoge Raad betekent echter dat koopovereenkomsten geheel of gedeeltelijk vernietigd kunnen worden als de bestelknop niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!