RetailTech: Tijd en milieu (be)sparen

RetailTech: Tijd en milieu (be)sparen

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: MediaMarktSaturn, Amazon en Guess.

MediaMarktSaturn

MediaMarktSaturn gebruikt een op GenAI gebaseerde voicebot ter ondersteuning van zijn klantenservice. De voicebot, die 24/7 beschikbaar is, maakt voor zijn antwoorden gebruik van de faq-kennis op de websites van MediamarktSaturn. De voicebot is geoptimaliseerd om de vragen van klanten te begrijpen en een natuurlijke, aangename gesprekssfeer te creëren. Bellers die niet te woord gestaan willen worden door de voicebot of geen bevredigend antwoord krijgen op hun vraag, worden doorgeschakeld naar een medewerker van de klantenservice. Na een succesvolle lancering in september in Duitsland, wordt de bot nu ook in Oostenrijk en Nederland getest. Begin 2025 maakt de voicebot zijn entree in Spanje.

Amazon

Bezorgers van Amazon zijn binnenkort minder tijd kwijt aan het zoeken naar het juiste pakketje in hun bus dankzij het...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: MediaMarktSaturn, Amazon en Guess.

MediaMarktSaturn

MediaMarktSaturn gebruikt een op GenAI gebaseerde voicebot ter ondersteuning van zijn klantenservice. De voicebot, die 24/7 beschikbaar is, maakt voor zijn antwoorden gebruik van de faq-kennis op de websites van MediamarktSaturn. De voicebot is geoptimaliseerd om de vragen van klanten te begrijpen en een natuurlijke, aangename gesprekssfeer te creëren. Bellers die niet te woord gestaan willen worden door de voicebot of geen bevredigend antwoord krijgen op hun vraag, worden doorgeschakeld naar een medewerker van de klantenservice. Na een succesvolle lancering in september in Duitsland, wordt de bot nu ook in Oostenrijk en Nederland getest. Begin 2025 maakt de voicebot zijn entree in Spanje.

Amazon

Bezorgers van Amazon zijn binnenkort minder tijd kwijt aan het zoeken naar het juiste pakketje in hun bus dankzij het gebruik van een handscanner. Door de scanner op een stapel pakketten in de laadruimte te richten, wordt het juiste pakketje er automatisch uit gepikt. Vision-Assisted Package Retrieval (VAPR), zoals het systeem achter de scanner heet, werkt op basis van een AI die streepjescodes scant en het juiste pakket koppelt aan het adres waar de bezorger voor de deur staat. Dit bespaart de bezorger per stop enkele minuten, wat kan oplopen tot wel een uur per dag voor bezorgers die dagelijks meer dan 100 stops maken. Begin 2025 worden 1.000 elektrische Amazon-busjes van het systeem voorzien.

Guess

Modeketen Guess heeft een recyclingprogramma gelanceerd, Guess Again. Via het programma kunnen klanten online een verzendlabel aanvragen en versleten kleding van elk merk opsturen. In ruil voor het verantwoord recyclen ontvangen klanten direct een Guess-tegoed voor toekomstige aankopen. De moderetailer ontwikkelde het programma samen met het platform Supercircle, dat de technologie, inzameling, sortering, verwerking en demontage van de kledingitems in faciliteiten door het hele land beheert. Vervolgens wordt de kleding naar Homeboy Threads gestuurd, de textielrecyclingspartner van Guess, die de kleding sorteert en verder verwerkt. Het recyclingprogramma is een volgende stap in de commitment van Guess om meer circulaire bedrijfsmodellen te ontwikkelen.

RetailTrends organiseert dit jaar de zevende editie van What's Next in Retail Tech. Onder andere Gordon Smit (Global IT Director van Hunkemöller) komt vertellen over de technologische innovatie binnen zijn bedrijf, trendwatcher Richard van Hooijdonk deelt een kijkje in de toekomst en China tech expert Ed Sander neemt de bezoekers mee in de wereld van Temu. Voor meer informatie, check de website van het evenement: What's Next in Retail Tech 2024.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!