RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze week: retaildeskundige Michel Kregel over de verkoop van Intertoys aan ToyChamp.
Wat vorig jaar niet lukte, lukt nu wel. De Mirage Retail Group, waar ook het kwakkelende Blokker onder valt, heeft een koper gevonden voor speelgoedketen Intertoys. Het Belgische ToyChamp slaat zijn slag in Nederland, waar het onder eigen naam al 26 winkels heeft. In België zijn 15 ToyChamp-zaken. Daarnaast heeft het bedrijf van de familie Nolmans sinds vorig jaar 75 procent van de aandelen van de Belgische speelgoedketen Dreamland.
Verrast dat Mirage een koper heeft weten te vinden?
“Dat ze een koper hebben gevonden, verbaast me niet. Intertoys is een prima merk en staat ook prima gepositioneerd. De vraag is wel tegen welke...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze week: retaildeskundige Michel Kregel over de verkoop van Intertoys aan ToyChamp.
Wat vorig jaar niet lukte, lukt nu wel. De Mirage Retail Group, waar ook het kwakkelende Blokker onder valt, heeft een koper gevonden voor speelgoedketen Intertoys. Het Belgische ToyChamp slaat zijn slag in Nederland, waar het onder eigen naam al 26 winkels heeft. In België zijn 15 ToyChamp-zaken. Daarnaast heeft het bedrijf van de familie Nolmans sinds vorig jaar 75 procent van de aandelen van de Belgische speelgoedketen Dreamland.
Verrast dat Mirage een koper heeft weten te vinden?
“Dat ze een koper hebben gevonden, verbaast me niet. Intertoys is een prima merk en staat ook prima gepositioneerd. De vraag is wel tegen welke condities.
Mirage is er zelf niet heel open over. Toen Intertoys de markt op ging, zou de vraagprijs zo’n 70 miljoen zijn geweest. Daar zat nog wat coronasteun in die ze moesten terugbetalen en wat externe financieringen. De vraag is tegen welke prijs onze Vlaamse vrienden het hebben gekocht.”
Stel het is 70 miljoen, is dat oké?
“70 miljoen is oké. Puur omzetmatig (Intertoys had in 2023 een omzet van ruim 200 miljoen, red.). En als de schuldenlast beheersbaar is. Ze verkopen de keten op het juiste moment, nu de winstgevendheid aanwezig is en de markt voor dit onderdeel redelijk stabiel lijkt.
De partij die het overneemt is een redelijk grote speler, maar verdubbelt nu de capaciteit. Dat kun je niet tegen iedere prijs doen. Daar moet echt een goede deal uitkomen om in de toekomst sustainable te blijven staan. Ze willen hun eigen merken naast Intertoys laten staan. Op termijn zou dat een stukje integratie mogen worden, wil je je expansie ook naar de consument duidelijk laten zien.”
Zal 1 van de formules verdwijnen of is samenwerken voldoende?
“De 3 formules zijn allemaal redelijk stabiel. Maar je wilt synergie-effecten halen. Je kunt nu bij wijze van spreken een Intertoys naast een Dreamland zetten, maar er zit wel een stuk overlap in de markt. Die overlap moet je eigenlijk uitvergroten door je merknaam meer zichtbaar te maken.
En dan moet je een keuze maken met welke naam je door zou willen. Het zou op termijn logisch zijn om onder 1 naam verder te gaan. Dreamland is niet helemaal van ToyChamp, dus dat is lastig. Wat de andere 2 betreft: voor zowel Intertoys als ToyChamp is wat te zeggen.”
Is het wel een logische zet van Mirage om Intertoys te verkopen? Dat is nou juist de keten die winst maakt.
“Mirage heeft een financiële uitdaging: hoe gaan we Blokker op termijn financieren? Als zij willen investeren in een keten die ze rendabel willen maken, dan kunnen ze dat eigenlijk alleen doen met eigen kapitaal. Blokker is overgefinancierd, inclusief de voorraad. Daar gaat niemand meer zijn geld in stoppen als de positie niet rendabeler wordt.
Als je vindt dat Blokker een extra financiële impuls nodig heeft, dan moet je dat uit de eigen cashflow doen. Om verliesgevende onderdelen een nieuwe toekomst te kunnen geven, moet je gewoon geld op je bankrekening hebben. Dat doen ze goed.
En de partij die het koopt, doet dat dus in de juiste omgeving. Het synergie-effect kan ervoor zorgen dat je je in deze markt nog sterker kunt positioneren.”
Dan lijkt het een win-winsituatie.
“Dat is het zeker.”
RetailTrends schreef deze week eveneens een profiel over de nieuwe eigenaar van Intertoys: ToyChamp.