Moederbedrijf MediaMarkt maakt fors meer winst
Gepubliceerd op 30 oktober 2024 om 08:56
Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft zijn gebroken boekjaar 2023/2024 afgesloten met 22,3 miljard euro. Dat is 5,3 procent meer dan een boekjaar eerder, zo blijkt uit de voorlopige jaarcijfers die het bedrijf publiceert.
De winst voor belasting en rente (adjusted ebit) was vorig jaar nog 240 miljoen euro. In het boekjaar 2023/2024 komt dat uit op 290 tot 310 miljoen euro. Daarmee stijgt het dus naar verwachting rond de 20 procent.
Winkelbestand
MediaMarkt investeert nog altijd in het verbeteren van zijn winkelbestand. Inmiddels zijn 65 procent van de winkels omgebouwd en gemoderniseerd. Aan het einde van boekjaar 2025/2026 verwacht Ceconomy dat 90 procent van de winkels is omgebouwd.
Ceconomy heeft in totaal 1030 winkels, verspreid over 11 landen. Er kwamen 13 winkels bij en werden 3 winkels gesloten. De 3 gesloten winkels zaten allemaal in Duitsland, terwijl Italië met 4 nieuw geopende winkels de grootste groeimarkt is.
Nederland
In Nederland heeft het bedrijf in totaal 55 MediaMarkt-filialen. Dat is exact hetzelfde aantal als vorig jaar. Het merk viert dit boekjaar zijn 25-jarig bestaan in ons land. Het startschot van deze viering werd afgelopen weekend in Rotterdam gehouden, omdat op 18 november 1999 de eerste MediaMarkt in Nederland ook werd geopend havenstad. Afgelopen weekend was het de bedoeling dat daar de eerste winkel een uur zou opengaan rond middernacht. Door ongeregeldheden kon dat uiteindelijk niet doorgaan.