'Nieuw merk Jumbo kan concurrent van A-merken worden'

'Nieuw merk Jumbo kan concurrent van A-merken worden'

Met ‘Jumbo’s’ lanceert supermarktketen Jumbo een nieuw merk dat tussen het Jumbo-huismerk en A-merken inzit. Een goede zet, meent retailexpert Dirk Mulder van ING.


Met het nieuwe merk ‘Jumbo’s’, waaronder bijvoorbeeld koffiebonen, fruitspreads en pastasauzen vallen, kan Jumbo zich onderscheiden in de markt, denkt Mulder. “De afgelopen periode is Jumbo flink bezig geweest om op de prijs-trom te slaan. Ook een nieuw premiummerk kan de supermarkt aantrekkelijker maken voor de consument”, zegt hij.


A-merken innoveren weinig

Volgens Mulder verwijt de supermarktwereld de A-merken al langer dat ze te weinig innoveren. “Met deze premium-lijn doet Jumbo het zelf en dat is goed om het merk te laden. Jumbo gebruikt hiervoor de expertise die wordt opgedaan in de keuken van La Place, die na de overname naar Veghel kwam. De producten zien er leuk uit en hebben een familiehandtekening, waardoor ze authentiek en persoonlijker worden.”


Mulder denkt dat de klant op het nieuwe merk zit te wachten. “Niet elke consument zal ervoor open staan, maar als het merk met nieuwe...

Met ‘Jumbo’s’ lanceert supermarktketen Jumbo een nieuw merk dat tussen het Jumbo-huismerk en A-merken inzit. Een goede zet, meent retailexpert Dirk Mulder van ING.


Met het nieuwe merk ‘Jumbo’s’, waaronder bijvoorbeeld koffiebonen, fruitspreads en pastasauzen vallen, kan Jumbo zich onderscheiden in de markt, denkt Mulder. “De afgelopen periode is Jumbo flink bezig geweest om op de prijs-trom te slaan. Ook een nieuw premiummerk kan de supermarkt aantrekkelijker maken voor de consument”, zegt hij.


A-merken innoveren weinig

Volgens Mulder verwijt de supermarktwereld de A-merken al langer dat ze te weinig innoveren. “Met deze premium-lijn doet Jumbo het zelf en dat is goed om het merk te laden. Jumbo gebruikt hiervoor de expertise die wordt opgedaan in de keuken van La Place, die na de overname naar Veghel kwam. De producten zien er leuk uit en hebben een familiehandtekening, waardoor ze authentiek en persoonlijker worden.”


Mulder denkt dat de klant op het nieuwe merk zit te wachten. “Niet elke consument zal ervoor open staan, maar als het merk met nieuwe toevoegingen komt zoals andere smaken, denk ik zeker dat er een markt voor is. Vanwege de uitstraling en iets aantrekkelijkere prijsstelling zal het een concurrent van de A-merken kunnen worden. Die producten zijn ook gericht op consumenten die iets meer willen betalen voor een betere kwaliteit.”


Geen primeur

Het in de markt zetten van een merk dat tussen een huismerk en A-merk inzit, is volgens Mulder overigens geen nieuwe ontwikkeling. “Albert Heijn en Lidl hebben ook al jaren zo’n premiummerk. Albert Heijn heeft het van Tesco in Engeland, die de trends weer oppakt uit de Verenigde Staten.”


Dat supermarktketens deze stap zetten, komt volgens Mulder door het grote belang dat ze hechten aan A-merken enerzijds en huismerken anderzijds. “Met A-merken proberen supermarkten consumenten binnen te halen, maar uiteindelijk hebben ze de meeste marge op de huis- en private labelmerken. Dit is zeker interessant voor Jumbo, want de afgelopen 2 jaar zijn de rendementen er wat onder druk gaan staan.”


Gebruiken in onderhandelingen

Volgens Mulder is het mogelijk dat Jumbo het nieuwe merk gaat inzetten tijdens prijsonderhandelingen met A-merken. ,,Jumbo kan zeggen: wij innoveren, waarom komen jullie daar niet mee? Ook kan het concern als boodschap meegeven dat het niet meer alleen van hen afhankelijk is, omdat er een sterk huismerk is. Albert Heijn doet dit in principe ook al.”


Mulder verwacht niet dat andere supermarktketens in Nederland binnenkort het initiatief volgen. “Je moet wel een bepaalde schaalomvang hebben om die producten in de markt te zetten. Anders zijn de kosten gewoon te hoog.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!