Under Armour zag in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw zijn omzet dalen. Die daalde met 11 procent naar 1,3 miljard euro. De operationele winst kwam uit op 160 miljoen euro, terwijl de nettowinst bijna 158 miljoen euro bedroeg.
Vooral de resultaten in Noord-Amerika vielen tegen, met een omzetafname van 13 procent naar 800 miljoen euro. Ook internationaal daalde de omzet met 6 procent naar 499 miljoen euro, waarbij er vooral in Azië (-11 procent) en Latijns-Amerika (-13 procent) aanzienlijk minder werd verkocht. De EMEA-regio zag een relatief kleine daling van 1 procent.
De omzet via de groothandel daalde met 12 procent naar 766 miljoen euro, terwijl de omzet uit directe verkoop aan consumenten met 8 procent daalde naar 510 miljoen euro. Hoewel de omzet in fysieke winkels gelijk bleef, nam de e-commerceomzet met 21 procent af vanwege geplande verminderingen in promotionele activiteiten.
Ondanks de omzetdaling wist Under Armour de brutomarge te verbeteren met 200 basispunten tot 49,8 procent, voornamelijk door lagere product- en vrachtkosten en minder kortingen.
Extra investering
Under Armour verwacht dat de omzet dit jaar verder zal dalen in de lage dubbele cijfers. Verder wordt een operationeel verlies voorzien van 167 tot 186 miljoen euro. Daarnaast maakte het sportmerk bekend 24 miljoen euro extra te investeren in marketing om het merk sterker te positioneren als premium merk.
Under Armour is sinds dit voorjaar bezig met een herstructureringsplan, om kosten te besparen. Het sportmerk hoopt hiermee zijn financiële gezondheid en marktpositie verder te versterken. In april keerde oprichter Kevin Plank terug als ceo.
Reacties 0