Sustainable Retail: Circulaire kaasschnitzels en bananenkoekjes
Gepubliceerd op 14 november 2024 om 14:09
Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
IKEA
IKEA en de gemeente Almere hebben de handen ineen geslagen om meer producten een tweede leven te geven. Mensen kunnen gebruikte IKEA-meubels afgeven op het recyclingperron in Almere Buiten. IKEA haalt vervolgens de spullen op voor hun ‘tweedekanshoeken’ in de vestigingen in Amsterdam en Amersfoort. Het project loopt in eerste instantie drie maanden. IKEA onderzoekt of de ingezamelde producten kwalitatief en kwantitatief interessant zijn om opnieuw aan te bieden als herbruikbaar product in hun winkels. In dat geval gaat de meubelgigant het initiatief mogelijk uitbreiden naar recyclingperrons en milieustraten in andere steden in Nederland.
Decathlon
Decathlon Pulse, een dochteronderneming van Decathlon dat innovatie en groei via strategische partnerships moet versnellen, wil de verkoop van opgeknapte e-bikes in Europa opschalen. Dat wil het bedrijf bereiken door middel van een samenwerking met Rebike, dat in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland marktleider is op het gebied van renovatie en verkoop van ‘als nieuwe’ tweedehands elektrische fietsen. Volgens Franck Vigo, ceo van Decathlon Pulse, bewijst het initiatief dat duurzaamheid en bedrijfsgroei hand in hand kunnen gaan.
Albert Heijn
Albert Heijn komt met een nieuw assortiment van circulaire producten, waarbij het uitgangspunt is: ‘Afval voor de één, is grondstof voor een ander.’ Dankzij een nauwe samenwerking met leveranciers liggen er nu meer dan 50 producten met circulaire ingrediënten in de schappen. Bijvoorbeeld de vegetarische kaasschnitzels die zijn gemaakt van overgebleven stukjes kaas, de vezelrijke eierkoeken gemaakt van reststromen graan uit het bierbrouwproces en de AH bananencookie gemaakt van geredde bananen uit de bananenketen van Albert Heijn. De supermarktketen wil in 2030 voedselverspilling met 50 procent verminderd hebben ten opzichte van 2016.
H&M
De H&M Group heeft een virtuele stroomafnameovereenkomst gesloten met Lightsource bp, zodat daarmee een zonnepark in Texas in de Verenigde Staten kan worden gebouwd. Het zonnepark in Brazoria County zal elektriciteit leveren aan het lokale netwerk. De H&M Group wil bijdragen aan het opwekken van schone energie, vanwege de impact van mode op het milieu. Het zonnepark moet jaarlijks genoeg elektriciteit opwekken om ongeveer 20.500 Amerikaanse huishoudens van stroom te voorzien.
Jumbo
In de straten van Amsterdam rijdt sinds kort de Oxygen truck rond, een elektrische vrachtwagen die is ontwikkeld door Renault Trucks in samenwerking met Jumbo Supermarkten en SVZ. Het zero-emissie voertuig verzorgt de levering van goederen aan Jumbo winkels. “Dit is een belangrijke stap richting ons doel om in 2030 CO2 aanzienlijk te reduceren”, aldus Wilko Maas, vlootmanager bij Jumbo Supermarkten. Het Oxygen-project heeft een pilotperiode van zes maanden. Alle verzamelde data en ervaringen worden geanalyseerd met als doel de truck verder te optimaliseren.