Luxemerk Burberry kondigt een nieuw strategisch plan aan om het bedrijf weer te doen opleven. Het Britse merk wil zich weer meer richten op authenticiteit en erfgoed.
Het zogenoemde ‘turnaroundplan’ wordt uitgevoerd door de recent nieuw aangestelde ceo Joshua Schulman. De voormalig ceo van onder andere Michael Kors en Jimmy Woo verving Jonathan Akeroyd, die zijn herpositionering van het merk niet goed uit zag pakken. Aan Schulman nu de taak dat beter te doen.
“Onze recente underperformance is het gevolg van verschillende factoren, waaronder een inconsistente merkuitvoering en een gebrek aan focus op onze kerncategorie bovenkleding en onze belangrijkste klantsegmenten”, aldus Schulman in een statement bij de jaarcijfers. “Voortbouwend op onze sterke fundamenten, heb ik er alle vertrouwen in dat de beste dagen van Burberry in het verschiet liggen.”
Reorganisatie en rode cijfers
Afgelopen juli maakte het bedrijf al bekend in het personeelsbestand te snijden. Er zouden zo'n 100 banen op de tocht staan. Ook in de top werden er veranderingen doorgevoerd. Naast de ceo-wissel moest ook cmo Rod Manley vertrekken. Hij wordt opgevolgd door Jonathan Kiman, die overkomt van Gucci.
Burberry noteerde in het laatste kwartaal een omzetdaling van 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waardoor er 1,3 miljard euro omzet overblijft (1,6 miljard euro vorig jaar). Onder aan de streep noteerde het luxemerk vorig jaar nog een winst van omgerekend 268 miljoen euro. Nu is dat een verlies van ruim 60 miljoen euro.
Reacties 0