Managementwissel binnen luxegroep Kering

Managementwissel binnen luxegroep Kering

Kering, het moederbedrijf van onder andere Gucci, heeft zijn topmannen bij Yves Saint Laurent en Balenciaga uitgeruild. Cédric Charbit, nu nog ceo bij Balenciaga, volgt per 2 januari Francesca Belletini op. Gianfranco Gianangeli, huidig ceo van Yves Saint Laurent, zal Charbit vervangen.

Beide topmannen zullen verantwoording afleggen aan Francesca Belletini, deputy ceo van Kering. Belletini, verantwoordelijk voor merkontwikkeling, zal zich vanaf volgend jaar volledig toeleggen op de ontwikkeling van alle mode-, lederwaren– en juwelenhuizen van de luxegroep.

Charbit, die in 2012 in dienst trad bij Kering, werd in 2016 benoemd tot ceo van Balenciaga. Op zijn nieuwe post bij Yves Saint Laurent heeft hij de taak om het Parijse luxemerk verder te ontwikkelen.

Gianfranco Gianangeli stond voor zijn benoeming als ceo bij Yves Saint Laurent, vorig jaar september, aan het roer van modehuis Maison Margiela. Daarvoor bekleedde hij verschillende functies bij onder meer luxemerken Givenchy, Prada en Bottega Veneta. Als opvolger van Charbit is het zijn opdracht om de positie en bekendheid van het merk verder te versterken en uit te breiden.

Winstdaling
Het gaat al langere tijd niet goed met Kering. In april van dit jaar voorspelde de luxegroep voor het eerste half jaar een operationele winstdaling van tussen de 40 en 45 procent. Daarmee zet de dubbelcijferige omzetdaling die in 2023 is ingezet, door.

Het luxe-imperium van de Franse miljardair François Pinault heeft vooral last van de slechte verkopen van Gucci. Het merk noteerde een omzet van 2,1 miljard euro, een daling van 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. Gucci is goed voor ongeveer de helft van de omzet van de groep.

Ook de andere grote merken van de luxegroep kenden een zwaar 2023. Yves Saint Laurent boekte een omzet van 3,2 miljard euro (-5 procent) en een winst van 969 miljoen euro (-5 procent). Bottega Veneta zag zijn omzet met 5 procent dalen tot 1,6 miljard euro en boekte een winst van 312 miljoen euro (-15 procent).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!