Online oplichters doen zich vaak voor als grote retailers zoals Amazon, Walmart en Etsy. Vergeleken met vorig jaar zijn dergelijke phishing-pogingen en het voordoen als bankdiensten met bijna een kwart toegenomen.
Tussen januari en november dit jaar blokkeerde datasecuritybedrijf Kaspersky bijna 38,5 miljoen phishingaanvallen met betrekking tot online winkelen, betalingssystemen en bankinstellingen. Hierbij proberen cybercriminelen persoonlijke of financiële gegevens van slachtoffers te achterhalen, of hen trachten te verleiden om aankopen te doen op nepsites.
De gestolen gegevens worden direct door oplichters geëxploiteerd of verkocht op dark web-marktplaatsen, onderzocht het bedrijf.
Mails en berichten die ogenschijnlijk namens bankdiensten worden verzonden, blijven de meest gebruikte vorm (44%). Maar Kaspersky wijst ook op de grote hoeveelheid misleidende mails over forse kortingen bij grote retailers. Deze e-mails linken naar nepwebsites die ontworpen zijn om legitieme websites na te bootsen, vaak met subtiele fouten zoals spelfouten of licht gewijzigde domeinnamen. Slachtoffers die op deze sites proberen te winkelen, verliezen meestal geld.
Reacties 0