Albert Heijn heeft zijn B Corp-certificaat ontvangen. De supermarktgigant behaalde 97,9 van de minimaal 80 punten die nodig zijn om het certificaat te ontvangen.
Voor Albert Heijn is de certificering een volgende stap in zijn missie om beter eten voor iedereen haalbaar te maken. De supermarktketen sluit zich hiermee aan bij een wereldwijd netwerk van meer dan 9.000 bedrijven die positieve impact vooropstellen en zich inzetten voor een meer inclusieve, regeneratieve en gelijkwaardige economie.
Albert Heijn meldde in het voorjaar van 2023 dat het de weg had ingezet naar een B Corp-certificering. Dat zou binnen een jaar moeten gebeuren. Uiteindelijk heeft het 1,5 jaar geduurd. Albert Heijn is de eerste supermarkt met fysieke winkels in Nederland die dit bereikt. Eerder werd Crisp al wel gecertificeerd. Andere Nederlandse retailers met een B Corp-certificering zijn Dopper, Tony’s Chocolonely, Mud Jeans en Rituals.
B Corp
De B Corp-certificering wordt wereldwijd toegekend aan bedrijven die voldoen aan de hoge standaarden op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid.
Om als B Corp te certificeren moet een organisatie minimaal 80 (van de maximaal 200) punten behalen in een assessment van B Lab, de non-profitorganisatie achter de B Corp-certificering. Tijdens dit traject wordt gekeken naar de impact van een bedrijf op 5 pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Daarnaast moet elke B Corp in de statuten verankeren dat zij de impact van haar handelen op alle stakeholders afweegt. Om de certificering te behouden, moeten B Corps elke 3 jaar hercertificeren.
Reacties 0