Supermarktketen Albert Heijn hoopt binnen een jaar een B Corp gecertificeerd bedrijf te zijn. Dat maakte ceo Marit van Egmond bekend bij de presentatie van het duurzaamheidsverslag over 2022.
De internationale certificering wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo’n 6500 bedrijven in 89 landen zijn inmiddels een B Corp. In Nederland gaat het onder meer om Dopper, Tony’s Chocolonely, Mud Jeans en Rituals.
Van Egmond is ervan overtuigd dat Albert Heijn grote stappen heeft gezet op het gebied van duurzaamheid. Ze wijst onder meer op initiatieven om minder voedsel te verspillen, duurzamere verpakkingen, meer plantaardige producten in het assortiment, minder uitstoot van broeikasgassen en productiemethoden die beter zijn voor dier, natuur en mens.
“Maar we vinden het fantastisch leuk om onszelf uit te dagen om juist van iemand anders te horen hoever we hierin staan”, zegt Van Egmond. “Met het B Corp-raamwerk krijgen we inzicht in waar we onze sociale en ecologisch prestaties nog verder kunnen verbeteren.”
True pricing
Van Egmond kondigde ook aan dat er vanaf dinsdag in drie AH to go-vestigingen een test begint met ‘true pricing’. Klanten krijgen twee prijzen te zien als ze hun kop koffie afrekenen: ze kunnen kiezen voor de normale prijs of voor de prijs waarin de sociale en milieukosten zijn meegenomen.
Zo is de normale prijs van een kop koffie 2,00 euro en de true price 2,08 euro. De true price geldt ook voor (haver)melk. Een cappuccino met melk van koeien is bijvoorbeeld minder duurzaam dan de variant met havermelk.
Albert Heijn wil inzichtelijk maken waar de verborgen kosten zitten en is tegelijkertijd benieuwd of consumenten een duurzamere keuze maken. De opbrengst van het extra bedrag gaat naar 'verbeterprojecten' in de koffieketen (Rainforest Alliance). De test vindt plaats in de AH to go’s op de campussen in Groningen en Wageningen, en in de vestiging op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam.
Verder meldde Van Egmond desgevraagd dat Albert Heijn dit jaar nog begint met statiegeld op plastic flesjes versgeperst sinaasappelsap. Plus begon daar begin deze maand al mee.
Later vandaag op RetailTrends meer over de ‘kleine en grote stappen’ van Albert Heijn op het gebied van duurzaamheid.
H. Van Thiel 24 apr, 21:25