Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: de Bijenkorf, Coles en Walmart.
De Bijenkorf
De Bijenkorf heeft in al zijn 7 warenhuizen 100 nieuwe shop-in-shop bestelzuilen geïnstalleerd ter vervanging van de oude iPads. De 24-inch-zuilen zijn strategisch geplaatst op de afdelingen damesmode, herenmode, kinderkleding, wonen en algemeen. Via een startscherm met touchscreen toont de zuil de specifieke categorie van de webshop die aansluit bij de afdeling waar die staat. De zuilen hebben geïntegreerde scanners en pinterminals, waardoor klanten eenvoudig producten in de webshop kunnen zoeken, bestellen en betalen. Daar bij kunnen ze ook artikelen bestellen die niet fysiek op voorraad zijn. Dankzij de softwareoplossing heeft de Bijenkorf daarnaast volledig inzicht in het gebruik en de status van de zuilen.
Coles
Coles 360, de retailmediatak van de Australische Coles Group, introduceert AI-gestuurde in-store audio in...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: de Bijenkorf, Coles en Walmart.
De Bijenkorf
De Bijenkorf heeft in al zijn 7 warenhuizen 100 nieuwe shop-in-shop bestelzuilen geïnstalleerd ter vervanging van de oude iPads. De 24-inch-zuilen zijn strategisch geplaatst op de afdelingen damesmode, herenmode, kinderkleding, wonen en algemeen. Via een startscherm met touchscreen toont de zuil de specifieke categorie van de webshop die aansluit bij de afdeling waar die staat. De zuilen hebben geïntegreerde scanners en pinterminals, waardoor klanten eenvoudig producten in de webshop kunnen zoeken, bestellen en betalen. Daar bij kunnen ze ook artikelen bestellen die niet fysiek op voorraad zijn. Dankzij de softwareoplossing heeft de Bijenkorf daarnaast volledig inzicht in het gebruik en de status van de zuilen.
Coles
Coles 360, de retailmediatak van de Australische Coles Group, introduceert AI-gestuurde in-store audio in de Coles Liquor-winkels door heel het land. Deze technologie biedt leveranciers een nieuwe manier om met klanten in contact te komen en voorraden te optimaliseren. Het platform maakt gebruik van data van Coles Liquor, waaronder transactiegegevens, loyaliteitsinzichten en voorraadbeheer, om de audio-ervaring in de winkel te optimaliseren. Door vraagcycli van producten te analyseren worden relevante en lokale advertenties dynamisch tijdens piekmomenten laten zien. Dit zou moeten leiden tot een aanzienlijke stijging in verkoopaantallen en omzetgroei. “Door muziek te combineren met relevante, contextuele boodschappen creëren we een winkelomgeving die echt aansluit bij onze klanten. Dit verbetert niet alleen de sfeer in de winkel, maar ondersteunt ook de klantreis door op het juiste moment nuttige informatie en aanbiedingen te bieden. Dit maakt het aankoopproces intuïtiever, naadloos en volledig data-gestuurd”, aldus Mia Lloyd, general manager customer loyalty bij Coles Liquor.
Walmart
Met het oog op de feestdagen heeft Walmart heeft 4 nieuwe shopthema’s toegevoegd aan Walmart Realm, de virtuele sociale winkelomgeving waar gebruikers gesprekken kunnen voeren en aankopen kunnen doen rond een specifiek thema. Zo is er nu een winkel met een bergchalet als thema en 1 met een witte olifant in wonderland. Klanten vinden per thema een selectie cadeaus, samengesteld door content creators en geïnspireerd op social media trends. Walmart werkte voor de feestdagenupdate samen met Emperia, die de supermarktgigant al eerder hielp met het creëren van de op maat gemaakte virtuele winkels. In totaal telt Walmart Realm nu 12 thema’s.