Sieradenmerk Pig & Hen droomt van oversteek naar VS

Sieradenmerk Pig & Hen droomt van oversteek naar VS

Pig & Hen, het Amsterdamse sieradenmerk met een nautische twist, droomt graag groot. Binnen 5 jaar wil het merk 20 winkels openen in Nederland en daarbuiten. Londen en New York zijn al in het vizier, en ook dichter bij huis wordt uitgebreid. Medeoprichter Dominic Bakker licht de ambities en strategie toe.


Het verhaal van Pig & Hen begint bijna 11 jaar geleden in Amsterdam. “Meer als geintje”, vertelt Bakker. “Ik had een armband gemaakt van scheepstouw, voor mezelf, zonder enige intentie om een bedrijf te starten. Maar mijn goede vriend en compagnon Rutger Versluis, die in de mode werkte, zag er potentie in.”


Wat begon als een bescheiden experiment groeide razendsnel. “Binnen een halfjaar hadden we al 100 verkooppunten, vooral bij toonaangevende modewinkels”, zegt Bakker. Inmiddels is Pig & Hen uitgegroeid tot een merk met een wereldwijd bereik, 3 eigen winkels in Nederland en een bloeiende webshop.

Tekst loopt door onder beeld.

Pig & Hen, het Amsterdamse sieradenmerk met een nautische twist, droomt graag groot. Binnen 5 jaar wil het merk 20 winkels openen in Nederland en daarbuiten. Londen en New York zijn al in het vizier, en ook dichter bij huis wordt uitgebreid. Medeoprichter Dominic Bakker licht de ambities en strategie toe.


Het verhaal van Pig & Hen begint bijna 11 jaar geleden in Amsterdam. “Meer als geintje”, vertelt Bakker. “Ik had een armband gemaakt van scheepstouw, voor mezelf, zonder enige intentie om een bedrijf te starten. Maar mijn goede vriend en compagnon Rutger Versluis, die in de mode werkte, zag er potentie in.”


Wat begon als een bescheiden experiment groeide razendsnel. “Binnen een halfjaar hadden we al 100 verkooppunten, vooral bij toonaangevende modewinkels”, zegt Bakker. Inmiddels is Pig & Hen uitgegroeid tot een merk met een wereldwijd bereik, 3 eigen winkels in Nederland en een bloeiende webshop.

Tekst loopt door onder beeld.

Pig&Hen_Dominic en Rutger
Dominic Bakker (l) met goede vriend en compagnon Rutger Versluis.


Varkens en kippen

De sieraden, handgemaakt in Amsterdam van materialen zoals scheepstouw, roestvrij staal, edelstenen en parels, kennen een trouwe schare fans. Het verhaal achter de naam Pig & Hen versterkt de aantrekkingskracht: scheepsvarkens en -kippen waren ooit symbolen van geluk en veiligheid op zee, omdat de dieren vaak als enige schipbreuken overleefden doordat ze bleven drijven in hun houten kratten.


“Matrozen in die tijd hadden daarom vaak een tatoeage van een varken en een kip op hun lichaam, omdat ze dachten dat dat hen geluk bracht op zee. Ofwel, als je Pig & Hen draagt, kom je veilig thuis”, zegt Bakker.


Meer fysieke winkels

Hoewel de online verkoop belangrijk blijft, richt Pig & Hen zich steeds meer op fysieke winkels. “Eigen winkels versterken je merk”, legt Bakker uit. “Ze laten zien dat je succesvol bent en een serieus bedrijf waar klanten met vertrouwen iets kunnen kopen. De komende 3 jaar willen we ons dan ook focussen op onze winkels, om het merk nog groter te maken.”


In Nederland opende het merk tussen 2018 en nu winkels in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Iedere locatie heeft zijn eigen dynamiek. De flagshipstore aan de Heiligeweg in Amsterdam trekt veel toeristen, mede dankzij het concept waarbij klanten hun armband ter plekke kunnen laten maken. “In Utrecht en Den Haag moeten we het meer hebben van de locals”, zegt Bakker.


Begin volgend jaar breidt Pig & Hen uit naar Maastricht, een stad die net als Amsterdam mikt op toeristen. “We willen daar met een flagshipstore hetzelfde concept aanbieden als in Amsterdam. Dat vraagt om goed getraind personeel. Het inwerkproces is intensief, maar essentieel om onze kwaliteit te waarborgen”, vertelt Bakker.

Tekst loopt door onder beeld.

Pig&Hen_sieraden 2


Londen en New York

De internationale ambitie van Pig & Hen wordt in 2025 werkelijkheid met de opening van een winkel in Covent Garden in Londen. “Londen is onze grootste afzetmarkt als we kijken naar steden, dus dit is een logische stap”, zegt Bakker. Het huurcontract voor een pand van 65 vierkante meter is bijna rond, en de winkel opent naar verwachting op 1 maart.


Maar Londen is pas het begin. In 2025 wil Pig & Hen de oversteek maken naar de Verenigde Staten. “Een winkel in New York is echt een droom”, zegt Bakker. “Als we kijken naar landen, zijn de Verenigde Staten onze grootste afzetmarkt. Het is een uitdagend proces, maar we geloven dat het een belangrijke stap is in onze groei.”


Uitbreiding collecties

Naast fysieke winkels investeert Pig & Hen in een diverser assortiment. Het merk introduceerde in 2022 al een vrouwencollectie, die inmiddels goed is voor 20 procent van de online omzet en 40 procent van de winkelverkoop. “We willen deze collectie de komende jaren verder uitbreiden met kettingen, oorbellen en ringen. Ook de herencollectie willen we uitbreiden met sieraden en daarnaast zetten we in op een luxer segment in edelmetaal.” 


Hoewel Pig & Hen niet meer de groeispurt van de eerste jaren kent, blijft het bedrijf jaarlijks groeien. “We financieren alles zelf en hebben geen grote investeerders achter ons staan. Dat betekent dat we gestaag groeien en bewuste keuzes maken”, zegt Bakker.


De stip op de horizon? “Over 5 jaar willen we 20 winkels wereldwijd hebben. Maar voor nu richten we ons op het consolideren van onze huidige winkels, terwijl we trouw blijven aan onze kernwaarden: handgemaakte sieraden met een verhaal. Het is belangrijk om die waarden te behouden, want groei brengt het risico met zich mee dat ze verwateren.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!