Eigen webshop starten? Hier moet je zoal aan denken

Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Eigen webshop starten? Hier moet je zoal aan denken

Misschien wel een van de meest interessante retailtrends van het moment is dat steeds meer mensen een eigen webshop starten in Nederland. Geef ze eens ongelijk: een groot deel van de Nederlanders shopt voornamelijk online. Er is nog zoveel potentie op het gebied van verschillende soorten webwinkels te vinden dat het heel logisch is om een eigen online winkel te starten.

Wanneer je ook de ambitie hebt om je eigen webwinkel te beginnen, is het goed om te weten dat het opzetten van een shop an sich niet heel moeilijk is. Wel moet je denken aan de randvoorwaarden. Bouw je bijvoorbeeld je eigen webwinkel of ga je voor een maatwerk webshop? In dit artikel vertellen we je graag meer over het starten van een eigen webwinkel.

Ga voor een product of niche waar veel vraag naar is
Voordat je een webshop maakt, is het voor jezelf goed om te weten wat voor soort webwinkel je wil beginnen. Het liefst ga je natuurlijk wel voor een online winkel waar klanten graag komen. Daarom moet je vooraf goed onderzoek doen naar welk product of welke niche je aan wil bieden. Een succesvolle webwinkel heeft namelijk een goed doordacht assortiment met producten waar daadwerkelijk vraag naar is.

In dit onderzoek kijk je naar je doelgroep: wie zijn je klanten en wat zouden ze graag zien in je webwinkel? Kijk direct naar de aanwezigheid van concurrentie. Feit is dat menig Nederlander tegenwoordig met een webwinkel begint. Dat is te zien aan het stijgend aantal aanbieders op het moment. Ga daarom altijd voor een uniek product, zodat je meer zekerheid hebt dat je webshop succesvol gaat worden.

Maatwerk webshop laten maken of bestaand platform?
Wanneer je eenmaal weet wat je gaat verkopen, is het essentieel om een fundament te hebben waarop je je webshop gaat bouwen. Er is tegenwoordig van alles mogelijk zonder dat je echt verstand of kennis hoeft te hebben van het maken van een website. Je kunt bijvoorbeeld heel gemakkelijk een webwinkel maken op bestaande platforms. Hierbij heb je vaak de keuze uit één of enkele templates en hoef je alleen maar vaste onderdelen in te vullen.

Maar: wil je écht direct opvallen met je webshop? Dan is het veel beter om voor een maatwerk webshop te gaan. Een webshop laten maken door een professional biedt namelijk veel voordelen. Je website wordt uniek, er is volop ruimte voor je hele assortiment, je kunt je eigen huisstijl doorvoeren en de designer weet precies waar hij of zij op moet letten om je website goed vindbaar te maken in de zoekmachines. Kortom: een betere keuze dus wanneer je direct vanaf de start wil knallen.

Vergeet deze wettelijke verplichtingen van eigen webshop niet
Nu je eigen webwinkel zo goed als af is, is er nog een aantal zaken waar je aan moet denken. Zo is er regelgeving vanuit de overheid waarmee je te maken krijgt als ondernemer. Je moet je bijvoorbeeld inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ieder persoon in Nederland die geld verdient met producten is verplicht om een KvK-nummer te hebben. Na je inschrijving krijg je een btw-nummer, waarmee je btw kunt afdragen tijdens de aangiftes. Daarnaast moet je algemene voorwaarden opstellen voor je klanten.

Deze algemene voorwaarden zet je op je website en/of stuur je mee in mailtjes naar klanten. Hierin vermeld je meer over hoe je de betalingen, de leveringen en retouren regelt. Sinds enkele jaren is het daarbij verplicht om te voldoen aan de AVG wanneer je met persoonlijke gegevens werkt. In het geval van een webshop is dat zeker het geval, omdat je producten naar adressen moet sturen. Zorg in dat geval dat je aan de AVG voldoet om boetes te voorkomen.

Denk ook goed na over de logistieke kant van je webshop
Veel mensen die net beginnen met een webshop denken dat het hebben van een webwinkel en een diverse voorraad het enige is waar ze aan moeten denken. Niets blijkt minder waar, want je moet bestellingen natuurlijk ook op een nette en efficiënte manier verzenden. Ook moet je de producten die je in je webwinkel hebt staan ergens opslaan. In andere woorden: denk na over de logistieke kant van je webshop voordat je begint met ondernemen. Je wil immers niet je hele huis vol hebben staan met producten.

Huur daarom bijvoorbeeld een box of een kantoor vanuit waar je kunt werken. Gebruik hierbij een goed voorraadsysteem zodat je precies weet wat er nog is en wat er besteld is. Voorwaarden omtrent de levertijd en het retourbeleid beslis je zelf, maar zorg er wel voor dat deze klantvriendelijk zijn. Tot slot moet je nadenken over de manier waarop je je bestellingen verstuurt. Ga voor betrouwbare vervoerders, zoals DPD, DHL of natuurlijk PostNL.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!