Vergeleken met een jaar geleden zijn de prijzen van 100 A-merken gemiddeld met 8 procent gestegen. Dat meldt de Consumentenbond.
Vorig jaar was er nog sprake van een lichte prijsdaling. De prijzen van vergelijkbare budget- en huismerken bleven gelijk. Vergeleken met 4 jaar geleden zijn A-merken 42 procent duurder geworden. Huis- en budgetmerken stegen 30 procent in prijs. De trend dat A-merken sterker in prijs stijgen dan huis -en budgetmerken zet dus door. Het prijsverschil tussen A-merken en budget-en huismerken is verder gegroeid naar ruim 54 procent. In 2021 was dit 50 procent en 2 jaar daarvoor nog 40 procent.
Aanbiedingen
In tegenstelling tot huismerken zijn A-merken wel veel vaker in de aanbieding. Toch kunnen volgens de Consumentenbond zelfs ‘1+1 gratis’-aanbiedingen vaak niet meer tegen de enorme prijsverschillen op. Vooral bij huishoudelijke -en drogisterijartikelen is sprake van grote prijsverschillen.
De Consumentenbond heeft bij de berekeningen van het prijsniveau geen rekening gehouden met aanbiedingen, maar wel met krimpflatie, waarbij fabrikanten bij sommige producten de inhoud verkleinen.
Reacties 0