RetailTech: een koelkast die eten bestelt in de supermarkt

RetailTech: een koelkast die eten bestelt in de supermarkt

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week Instacart, Moonpig en Walmart.


Instacart

Het Amerikaanse techbedrijf Instacart, dat binnen een paar uur boodschappen van lokale supermarkten bij de consument thuisbezorgt, gaat samen met Samsung slimme koelkasten voorzien van technologie om shoppen makkelijker te maken. De technologie wordt vanaf 2025 geïntroduceerd in Samsung's Bespoke-modellen en komt via een software-update beschikbaar voor bestaande AI Family Hub+ koelkasten. De camera met AI-voedselherkenningstechnologie van Samsung, AI Vision genaamd, kan tot 37 etenswaren herkennen, zoals vers fruit en groenten. Ook kunnen mensen handmatig de namen en houdbaarheidsdata toevoegen van etenswaren die de tool niet herkent. AI Vision kan geen items in de deur, bakken van de koelkast of de vriezer zien. Door middel van het scherm op de koelkast kan de consument via Instacart een bestelling doen om de...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week Instacart, Moonpig en Walmart.


Instacart

Het Amerikaanse techbedrijf Instacart, dat binnen een paar uur boodschappen van lokale supermarkten bij de consument thuisbezorgt, gaat samen met Samsung slimme koelkasten voorzien van technologie om shoppen makkelijker te maken. De technologie wordt vanaf 2025 geïntroduceerd in Samsung's Bespoke-modellen en komt via een software-update beschikbaar voor bestaande AI Family Hub+ koelkasten. De camera met AI-voedselherkenningstechnologie van Samsung, AI Vision genaamd, kan tot 37 etenswaren herkennen, zoals vers fruit en groenten. Ook kunnen mensen handmatig de namen en houdbaarheidsdata toevoegen van etenswaren die de tool niet herkent. AI Vision kan geen items in de deur, bakken van de koelkast of de vriezer zien. Door middel van het scherm op de koelkast kan de consument via Instacart een bestelling doen om de voorraad in de koelkast weer aan te vullen.


Moonpig

Het Britse Moonpig, dat is gespecialiseerd is in gepersonaliseerde online wenskaarten, heeft een AI-gebaseerde tool geïntroduceerd waarmee klanten een digitaal handschrift kunnen maken. Gebruikers tekenen elke letter van het alfabet, waarna het wordt omgezet in een uniek lettertype dat in hun account wordt opgeslagen. Dit persoonlijke lettertype kunnen klanten vervolgens gebruiken om berichten in kaarten te personaliseren. Door het gemak van digitaal bestellen te combineren met een handgeschreven uitstraling, biedt de tool volgens ceo Nickyl Raithatha een oplossing voor mensen die online kaarten minder persoonlijk vinden. De ontwikkeling van de technologie duurde een jaar en wordt binnenkort uitgebreid met AI-gegenereerde stickers.


Walmart

Walmart is gestart met een proefprogramma waarbij werknemers in enkele winkels in de regio Dallas bodycamera’s dragen. De Amerikaanse supermarktketen test deze technologie om te onderzoeken of het kan bijdragen aan een veiligere werkomgeving, vooral in het licht van toenemende incidenten van geweld en agressie in de retailsector. De bedoeling is dat werknemers op de opnameknop drukken op het moment dat een interactie met een klant dreigt te escaleren. Het beeldmateriaal kan worden gebruikt om incidenten te analyseren. Klanten worden er bij de ingang van de winkel met borden op gewezen dat medewerkers bodycams dragen. Volgens Walmart is het experiment puur gericht op de veiligheid van werknemers en niet op het voorkomen van diefstal. Het bedrijf wacht eerst de resultaten van de proef af en heeft dus nog geen plannen op de langere termijn om bodycams in te zetten.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!