Sluiting dc in VS kost Asos 200 miljoen euro

Sluiting dc in VS kost Asos 200 miljoen euro

De beslissing om het logistiek centrum in Atlanta, Georgia, te sluiten is volgens Asos strategisch van aard, in een poging om de winstgevendheid te verhogen en overheadkosten te verlagen. 

De Britse online moderetailer ASOS ziet een eenmalige afschrijving van meer dan 200 miljoen dollar tegemoet vanwege de sluiting van zijn belangrijkste distributiecentrum in de Verenigde Staten, later dit jaar. Dat meldt Reuters.

De beslissing om het dc in Atlanta, dat in 2018 werd geopend, te sluiten is volgens Asos strategisch van aard, in een poging om de winstgevendheid te verhogen en overheadkosten te verlagen. Vanaf de tweede helft van het fiscale jaar 2025 worden Amerikaanse klanten bediend vanuit het geautomatiseerde fulfilmentcentrum in het Britse Barnsley en een kleinere en flexibelere locatie in de VS. De nieuw ingezette koers moet zorgen voor een breder productaanbod en een snellere en efficiëntere belevering van de markt. 

De sluiting van het dc kost in elk geval 7 medewerkers hun baan. Volgens Asos zullen logistieke partners er alles aan doen om de andere honderden medewerkers te herplaatsen. De moderetailer is van plan om het dc later dit jaar te koop aan te bieden.

Het logistiek centrum in de hoofdstad van de staat Georgia vormde een belangrijke schakel in de operatie van de onlinegigant op het Amerikaanse vasteland. De afgelopen jaren investeerde Asos nog flink het magazijn. Zo ging in 2017 een automatiseringsproject van start dat nog steeds gaande is.

Volgens Asos zegt de sluiting niets over de kansen die het bedrijf ziet op de Amerikaanse markt. Ondanks de opvallende afschrijving verwacht het bedrijf dat dit vrijwel geen impact heeft op het fiscale jaar.

Verliezen
Asos leed in het derde kwartaal vorig jaar een verlies van 379,3 miljoen pond, omgerekend bijna 452 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg het verlies 353,6 miljoen euro. De omzet daalde met 16 procent naar 3,45 miljard euro. Het aantal actieve klanten daalde met 16 procent, naar 19,6 miljoen. Zij gaven per bestelling echter wel iets meer uit: ruim 48 euro, een stijging van 2 procent.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!