RetailTech: AI tegen diefstal bij de zelfscankassa

RetailTech: AI tegen diefstal bij de zelfscankassa

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week Omoda, Brico en Groupement Mousquetaires.


Omoda

Omoda en Google Cloud hebben een samenwerking aangekondigd om de online winkelervaring van Omoda te transformeren met generatieve AI. Met de nieuwe functies ‘Omoda Stylist’ en ‘Discover the Look’, aangedreven door Google Cloud’s geavanceerde AI-tools, kunnen klanten gepersonaliseerde outfit-aanbevelingen ontvangen via zoekopdrachten. Klanten kunnen beschrijven wat ze zoeken, zoals 'een bohemien bruiloftsoutfit' of 'smart casual werkkleding'. Vervolgens krijgen ze aanbevelingen die passen bij hun voorkeuren, lichaamstype en favoriete merken. "De generatieve AI-tools van Google Cloud helpen ons om niet alleen transacties te doen, maar onze klanten te inspireren en om van online winkelen een boeiende en gepersonaliseerde ervaring te maken”, aldus Ewoud Frielink, cto van Omoda. Volgens...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week Omoda, Brico en Groupement Mousquetaires.


Omoda

Omoda en Google Cloud hebben een samenwerking aangekondigd om de online winkelervaring van Omoda te transformeren met generatieve AI. Met de nieuwe functies ‘Omoda Stylist’ en ‘Discover the Look’, aangedreven door Google Cloud’s geavanceerde AI-tools, kunnen klanten gepersonaliseerde outfit-aanbevelingen ontvangen via zoekopdrachten. Klanten kunnen beschrijven wat ze zoeken, zoals 'een bohemien bruiloftsoutfit' of 'smart casual werkkleding'. Vervolgens krijgen ze aanbevelingen die passen bij hun voorkeuren, lichaamstype en favoriete merken. "De generatieve AI-tools van Google Cloud helpen ons om niet alleen transacties te doen, maar onze klanten te inspireren en om van online winkelen een boeiende en gepersonaliseerde ervaring te maken”, aldus Ewoud Frielink, cto van Omoda. Volgens Google Cloud is de samenwerking een voorbeeld van hoe AI de consumentenervaring kan verbeteren en tegelijkertijd tastbare bedrijfsresultaten voor retailers kan stimuleren.


Brico

Brico heeft als eerste doe-het-zelfketen in België een productlocator gelanceerd op de website en in de app. Klanten die inloggen op hun account kunnen direct zien in welk gangpad een product te vinden is in de winkel van hun keuze. Ook kunnen ze de beschikbaarheid van het product in andere winkels bekijken. Deze nieuwe functie is in de meeste Brico-winkels al te gebruiken. In de kleinere stadwinkels is de productlocator niet beschikbaar, omdat deze winkels geen gangpadnummers hebben. Met deze innovatie wil de retailer niet alleen klanten beter informeren en hun winkelervaring verbeteren, maar ook het aantal eenvoudige vragen aan medewerkers verminderen. Zo hebben zij meer tijd voor het geven van persoonlijk advies.


Groupement Mousquetaires

De Franse retailer Groupement Mousquetaires, bekend van merken zoals Intermarché en Netto, gaat een innovatieve AI-oplossing inzetten om diefstal bij zelfbedieningskassa's te verminderen. Na een succesvolle pilot in een Intermarché-winkel in La Farlède, wordt deze nieuwe technologie met de naam Vynamic Smart Vision I Shrink Reduction uitgerold in meer winkels. De technologie kan het gedrag en de activiteiten van klanten in realtime analyseren. Zo detecteert de AI-aangedreven oplossing of een artikel passeert zonder te worden gescand, artikelen op elkaar worden gestapeld of dat een klant de kassa verlaat zonder te betalen. In het geval van een fout wordt de klant gewaarschuwd via een bericht op het scherm en ook de winkelmedewerkers ontvangen een melding op hun mobiele terminal. Volgens Groupement Mousquetaires heeft de nieuwe technologie sinds de introductie in de Intermarché-winkel in La Farlède een daling in foutieve transacties opgeleverd van 3 procent naar minder dan 1 procent. Ook ging het aantal interventies van winkelpersoneel met bijna 15 procent omlaag.

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!