Jumbo ziet lichtpuntjes ondanks forse omzetdaling
Gepubliceerd op 16 januari 2025 om 16:00
Jumbo heeft de omzet over 2024 zien dalen door het wegvallen van de tabaksverkoop en het afstoten van La Place. Onderliggend ziet de formule lichtpuntjes in de groei van het aantal primaire klanten en de gemiddelde besteding.
Op concernniveau is de omzet het afgelopen jaar met 2,7 procent gedaald van 11,02 miljard euro naar 10,72 miljard euro, zo meldt Jumbo. Het marktaandeel van de supermarktketen liep ook terug, van 21 procent naar 20,5 procent, een afname van 0,5 procent.
Jumbo noemt het stoppen van de tabaksverkoop en het op afstand zetten van La Place als belangrijke oorzaken. Het stoppen van de tabaksverkoop kostte door een relatief hoog tabaksaandeel 400 miljoen euro aan omzet. Het op afstand zetten van La Place kostte nog eens 50 miljoen euro. Jumbo heeft daarnaast voor nog eens 150 miljoen euro aan prijsverlagingen doorgevoerd.
Drie procent omzetgroei gecorrigeerd voor tabak
Onderliggend ziet Jumbo lichtpuntjes in de cijfers. In een toelichting stelt het concern dat gecorrigeerd voor het wegvallen van de tabaksomzet de onderliggende supermarktomzet over 2024 groeit met 250 miljoen euro, een stijging van 3 procent. Die stijging komt vooral door het toenemen van het aantal primaire klanten en een hogere gemiddelde besteding. De stijging vond plaats ondanks een afname van het aantal winkels met drie vestigingen.
Jumbo wijst verder op 150 miljoen euro aan kostenbesparingen en een groeiende prijsafstand ten opzichte van de concurrentie door structurele prijsverlagingen. In 2024 kocht Jumbo internationaal in met Everest en Epic partners. Het voordeel van die internationale inkoop is grotendeels doorgesluisd naar de klant. De formule maakt excuses dat het wel leidde tot minder beschikbaarheid van A-merken tijdens de onderhandelingen.
Derving daalt met 30 miljoen euro
De derving die Jumbo begin 2024 nog stelde op 100 miljoen euro is met 30 miljoen euro gedaald. Ter vergelijking: dat alleen is al meer dan de winst van 20 miljoen euro die het concern over 2023 maakte. De bezuinigingen op hoofdkantoorniveau moeten daarbovenop vanaf 2025 nog eens 50 miljoen euro per jaar opleveren. Het is onduidelijk hoe alle cijfers doorwerken in de winst van Jumbo. Het bedrijf doet in deze fase geen uitspraken over de winstcijfers over 2024.
Jumbo België break-even, online stagneert
Jumbo België zag de omzet toenemen met ruim 22 procent naar 397 miljoen euro. Deze tak van 37 vestigingen inclusief een Foodmarkt draait over 2024 voor het eerst break-even. Jumbo noemt dat eerder dan verwacht. Het afgelopen jaar kwamen er in België 4 Jumbo-vestigingen bij.
De totale Belgische markt zag in 2024 een omzetgroei van 1 procent, maar Jumbo België groeide met 7 procent aanzienlijk sneller, meldt de Veghelse supermarktketen. Online daarentegen stagneert de omzetgroei binnen Jumbo. Een succesje is de online omzetgroei binnen de zakelijke markt en daarbinnen vooral de zorg ondanks de overall stagnatie.
Strategisch plan 2025-2027
Jumbo presenteert bij een toelichting op de jaarcijfers ook een aangescherpt strategisch plan voor 2025-2027. De formule blijft daarbinnen focussen op vaste lage prijzen en verdere prijsverlagingen. Het assortiment Jumbo’s – een A-merk alternatief boven het huismerk Jumbo – wordt verder uitgebreid. Jumbo verwacht in de periode 2025-2027 ook 8 winkels in Nederland en 7 winkels in België te kunnen openen. De onlangs vernieuwde Foodmarkt in Breda wordt gezien als een belangrijke testmarkt voor formule- en assortimentsvernieuwing.