RetailTech: de grootste slimme supermarkt ter wereld

RetailTech: de grootste slimme supermarkt ter wereld

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Continente, The Perfume Shop en Walkbase.


Continente

Supermarktketen Continente heeft in Leiria in Portugal een nieuwe winkel van de Bom Dia-formule geopend, die de grootste slimme supermarkt ter wereld zou zijn. Naast traditionele kassa’s en zelfscankassa’s zijn er in de winkel, die meer dan 1.200 m2 beslaat, ook smart checkouts. De technologie maakt gebruik van computer vision, kunstmatige intelligentie-algoritmes en schappen met sensoren en ingebouwde weegschalen om de winkelmand van de klant automatisch en in realtime bij te houden. Klanten hoeven bij vertrek alleen de betaling te bevestigen.


The Perfume Shop

The Perfume Shop, de grootste parfumretailer in het Verenigd Koninkrijk, heeft de eerste fase van zijn innovatieve Store+ app gelanceerd. De app combineert fysieke en digitale elementen om de winkelervaring te verbeteren en de...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Continente, The Perfume Shop en Walkbase.


Continente

Supermarktketen Continente heeft in Leiria in Portugal een nieuwe winkel van de Bom Dia-formule geopend, die de grootste slimme supermarkt ter wereld zou zijn. Naast traditionele kassa’s en zelfscankassa’s zijn er in de winkel, die meer dan 1.200 m2 beslaat, ook smart checkouts. De technologie maakt gebruik van computer vision, kunstmatige intelligentie-algoritmes en schappen met sensoren en ingebouwde weegschalen om de winkelmand van de klant automatisch en in realtime bij te houden. Klanten hoeven bij vertrek alleen de betaling te bevestigen.


The Perfume Shop

The Perfume Shop, de grootste parfumretailer in het Verenigd Koninkrijk, heeft de eerste fase van zijn innovatieve Store+ app gelanceerd. De app combineert fysieke en digitale elementen om de winkelervaring te verbeteren en de betrokkenheid van klanten te vergroten. Zo kunnen klanten QR-codes scannen om informatie te bekijken over onder meer prijzen, formaten, geurfamilies en belangrijkste geurnoten. Ook geeft de vernieuwde Fragrance Finder gepersonaliseerde geuradviezen, die worden opgeslagen voor toekomstig gebruik. Verder kunnen klanten producten die ze uitproberen in de winkel opslaan in hun online account voor latere aankoop. De app is momenteel actief in 24 winkels, met een bredere uitrol gepland voor 2025.


Walkbase

Technologiebedrijf Walkbase presenteerde op de NRF-beurs in New York een innovatieve oplossing waarbij retailers nauwkeurig klantgedrag in de winkel kunnen meten, zonder persoonlijk identificeerbare informatie te verzamelen. De oplossing is uitvoerig getest in een grote Amerikaanse supermarktketen en is nu beschikbaar voor retailers. De technologie maakt gebruik van millimetergolven om locatie, looproutes en verblijftijd te registreren, zonder camera's of biometrische gegevens. Dit zorgt voor optimale privacy en werkt ook als er sprake is van fel zonlicht of volledige duisternis. Volgens het bedrijf kunnen de sensoren worden aangesloten op bestaande retailmediaplatformen, zodat kostbare investeringen niet nodig zijn.

RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekend gemaakt.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!