De nepwebshop van de politie, pakjedealnu.nl, blijft in de lucht. Nu de campagne voorbij is, wordt de website gebruikt voor educatieve doeleinden.
De website kreeg ten tijde van de campagne 125.000 bezoekers, 4 keer meer dan de politie zelf had verwacht. Met de nepwebshop wilde de politie aandacht vragen voor fraude omtrent webshops. De site werd rond Black Friday gelanceerd. De site blijft in de lucht, onder meer omdat politiemedewerkers die graag willen gebruiken voor educatieve doeleinden, zoals het herkennen van een nepwebshop.
De noodzaak van de campagne en de activiteiten rond deze website blijkt volgens de poltitie uit de cijfers. “Ongeveer de helft van alle aangiftes rond internetoplichting gaat over webwinkelfraude.” In 2024 ging het om 45.000 aangiftes van internetoplichting. Daarvan gingen meer dan 20.000 over webwinkelfraude. “Het is echt een groot probleem.” Grote retailers als HEMA kregen ermee te maken.
Website
Op het eerste gezicht lijkt de nepwebshop een normale en betrouwbare website die gadgets en elektronica tegen scherpe prijzen aanbiedt, zoals een Playstation 5, een Dyson stofzuiger en een iPhone met gratis oortjes. Ook bevat de site allerlei lovende ‘reviews’.
Klanten komen er pas achter dat ze met een nepshop te maken hebben als ze iets willen kopen. Op dat moment krijgen ze een waarschuwing dat het om een malafide webshop gaat en uitleg over de risico’s van online fraude.
Reacties 0