HEMA en klanten slachtoffers van nepsites

HEMA en klanten slachtoffers van nepsites

Twee maanden na publieke melding is één frauduleuze webwinkel nog actief.

Sinds enkele maanden heeft HEMA te maken met frauduleuze websites die zich voordoen als HEMA-webshops. Daarvan is er 1 nog steeds in de lucht. Een aantal klanten heeft financiële schade gelopen.

Het gaat om de nepwebsites hemanl.shop en hemasale.shop. Zij gebruiken het HEMA-logo en plaatsen foto's van HEMA-producten op hun site. Verschillende klanten hebben meldingen gedaan van de sites waarop ze worden opgelicht, meldde de winkelketen in juli al in een online waarschuwing. 

Een beperkt aantal klanten heeft ook geld overgemaakt naar de frauduleuze sites, zo schetst HEMA: “Om onze klanten te waarschuwen hebben wij een bericht op onze sites geplaatst en informeert onze klantenservice hen bij vragen.”

In een schriftelijke reactie laat HEMA aan RetailTrends weten er druk mee bezig te zijn. "In beide gevallen zijn de websites aangeschreven via diverse kanalen, zoals website, hostingprovider en de registar en is hen nadrukkelijk verzocht deze sites uit de lucht te halen."

Procedure gestart tegen valse website
Na uitblijven van een reactie is vervolgens een UDRP-procedure (Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy) door HEMA gestart.  Deze is beschikbaar voor geschillen waarin bijvoorbeeld de merkhouder een oneigenlijke registratie van een domeinnaam door een andere partij claimt. De uitspraak hiervan volgt binnenkort.

De website hemasale.shop is nu offline. Hemanl.shop, dat in de Franse taal is gemaakt, maar in de Chrome-browser snel overschakelt naar het Nederlands, is nog wel online. Bezoekers stuiten sinds enkele dagen wel op een melding van phishing voordat ze verder kunnen naar de site. “Wij gaan ervan uit dat dit (het offline halen, red.) nu snel in gang wordt gezet vanwege de UDRP-procedure", zegt HEMA.

Online fraude
De zorgen over online fraude groeien en kunnen rekenen op aandacht van onder andere Thuiswinkel.org, MKB-Nederland en de Consumentenbond. Samen met andere betrokken partijen waren zij vorige week aanwezig bij een overleg hierover met Tweede Kamerleden.

Bij de Fraudehelpdesk, die wordt gesubsidieerd door de overheid en rapporteert aan het ministerie van Justitie en Veiligheid, zijn tot 1 juli van dit jaar 2.121 meldingen van webwinkelfraude gedaan. Goed voor een totaal schadebedrag van ruim 493.000 euro. In 2023 en 2022 ging het om respectievelijk 4.112 en 4.232 meldingen. Met schades van 749.816 en 786.618 euro.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!