Politie lanceert nepwebshop

Politie lanceert nepwebshop

Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) van de politie heeft een nepwebshop gelanceerd om mensen bewuster te maken van de risico’s van aankoopfraude en nepwebshops.

De nepwebshop, die uitsluitend via social media is gepromoot, trok tot nu toe al zo’n 12.000 bezoekers.

Op het eerste gezicht lijkt de nepwebshop, genaamd pakjesdealsnu.nl, een normale en betrouwbare website die gadgets en elektronica tegen scherpe prijzen aanbiedt, zoals een Playstation 5, een Dyson stofzuiger en een iPhone met gratis oortjes. Ook bevat de site allerlei lovende ‘reviews’.

Klanten komen er pas achter dat ze met een nepshop te maken hebben als ze iets willen kopen. Op dat moment krijgen ze een waarschuwing dat het om een malafide webshop gaat en uitleg over de risico’s van online fraude.

Gegevens controleren
Volgens het LMIO is een nepwebshop onder meer te herkennen aan de onrealistisch lage prijzen. Ook verdacht is als een website recent is geregistreerd. Om erachter te komen of een webshop malafide is of niet, adviseert het meldpunt om altijd de bedrijfsgegevens te controleren bij de Kamer van Koophandel en keurmerken te verifiëren via de officiële keurmerkwebsite. De leeftijd van een webshop is te checken via een ‘whois’-zoekoptie of de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Afgelopen zomer meldde HEMA te maken te hebben met frauduleuze websites die zich voordoen als HEMA-webshops. De nepwebshops gebruikten het HEMA-logo en plaatsten foto's van HEMA-producten op hun site. Verschillende klanten maakten destijds melding van de sites waarop ze werden opgelicht.

Aankoopfraude is een groeiend probleem in Nederland. Zo werd er dit jaar tot nu toe al 15.111 keer aangifte gedaan van online oplichting, tegen 15.058 keer in heel 2023. Voor 2024 is de verwachting dat dit aantal oploopt naar zo'n 20.000 aangiftes die verband houden met nepwebwinkels.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!