Matcha-startup Yoisho zet in op eigen winkels en internationale groei
Gepubliceerd op 28 januari 2025 om 15:53
De jonge Amsterdamse startup Yoisho heeft genoeg plannen voor de toekomst. Het matchamerk wil internationaal uitbreiden en hoopt dit jaar een pop-up store te openen waarna het zijn pijlen op een eerste fysieke winkel richt. Dat laten oprichters Merel Habbé en Cecile Koeckhoven weten aan RetailTrends.
Na een succesvol eerste jaar, waarin de omzet tot september iedere maand verdubbelde, zien de 2 genoeg kansen voor uitbreiding. “Op termijn willen we meer markten openen. We zien veel potentie in Scandinavië en andere Europese regio’s. Daarnaast willen we meer samenwerkingen aangaan. Eerder verkochten we een matcha-koekje bij het Koekemannetje. Die samenwerking ging helemaal viral.”
De startup hoopt dit jaar een pop-upwinkel te openen in Amsterdam. “Als dat goed uitpakt willen we dit jaar misschien nog een eigen winkel openen”, aldus Habbé. “Uiteindelijk zou het leuk zijn als we meerdere vestigingen hebben in meerdere steden in Nederland, maar ook erbuiten. Zo zijn Lissabon, Barcelona en Parijs ook erg matcha-focused.” Ook verwacht de startup voor dit jaar een verdrievoudiging van de omzet ten opzichte van vorig jaar.
Yoisho verkoopt sinds februari 2024 ceremonial grade matcha en richt zich op b2c en b2b. Matcha is fijn gemalen Japanse groene thee, rijk aan antioxidanten met een zachte energieboost. In dit interview lees je hoe de startup van matcha de nieuwe koffie wil maken.