LVMH, het moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton, heeft behoorlijk veel winst ingeleverd in 2024 ten opzichte van 2023. Onderaan de streep bleef er in boekjaar 12,5 miljard euro over.
Dat is 17 procent minder dan de 15,2 miljard euro van een jaar eerder. De lagere winst is deels te wijten aan het omzetverlies. Het bedrijf verkocht voor 1,5 miljard euro minder. Daardoor kwam de omzet uit op 84,7 miljard euro, tegenover 86,2 miljard euro een jaar eerder.
Het omzetverlies van het bedrijf zit vooral in de drankenafdeling van het bedrijf. Daar werd 11 procent minder verkocht. Ook de mode- en lederwarenafdeling kende een terugval van 3 procent. Vorig jaar stegen de verkopen op die afdeling nog met 10 procent. De parfum- en cosmetica-afdeling is de positieve uitzondering. Daar werd 2 procent meer omgezet.
Ondanks het omzetverlies spreekt topman Bernard Arnault van een goed jaar in turbulente tijden. Hij haalt daarbij het partnership aan met de Olympische Spelen in Parijs aan, waarbij het merk zich volgens hem goed heeft geprofileerd. Het jaar 2025 ziet hij positief tegemoet, met daarbij de kanttekening dat het bedrijf wel op de kosten moet blijven letten.
Reacties 0