Wat je als ondernemer moet weten over de nieuwe bpm-regels

Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Wat je als ondernemer moet weten over de nieuwe bpm-regels

Bij het kopen van een auto komen er een aantal regels om de hoek kijken. Zo moet je belasting betalen zoals bpm. Als ondernemer had je tot en met december 2024 een vrijstelling op de bpm als je een bedrijfswagen kocht. De regels zijn per 2025 iets veranderd. Wat je als ondernemer moet weten over de nieuwe bpm-regels, zetten we hieronder voor je op een rij.

Bpm: wat is het?
Bpm is de afkorting voor belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Het is een belasting die je een keer moet betalen als je een nieuwe auto koopt of eentje die je importeert vanuit het buitenland. Je betaalt dus eigenlijk op het moment wanneer de auto een Nederlands kenteken krijgt. De hoogte van de bpm verschilt per auto: dit heeft namelijk te maken met de uitstoot van de wagen.

De veranderende bpm-regels en de gevolgen ervan
Of je bpm wel of niet moest betalen, had te maken met een aantal situaties. Zo hoefde je namelijk geen bpm te betalen als je een elektrische auto kocht. Ook als ondernemer hoefde je geen bpm te betalen voor een bedrijfswagen die je voor de zaak ging gebruiken. Toch golden deze regels tot en met december 2024.

In 2025 veranderde namelijk het een en ander. Vanaf dit moment moet je namelijk wel bpm betalen voor een elektrische auto. Dit geldt dan overigens weer niet voor de elektrische bedrijfswagen. Hiervoor hoef je nog geen bpm te betalen, maar verdiep je wel in de regels. Heb je een bedrijfswagen gekocht en rijdt deze op benzine of diesel? Dan moet je hiervoor vanaf 2025 wél bpm betalen.

Nieuwe bedrijfswagen: wat is slim?
De verkoop van bussen zal dus in 2025 wel anders verlopen, wat wordt verwacht. Het betalen van de bpm over een bedrijfswagen is namelijk iets waar rekening mee moet worden gehouden. Wil je ook een nieuwe bedrijfswagen aanschaffen, maar weet je niet goed wat nu de juiste optie is?

Het is belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen. Allereerst is het belangrijk om je te verdiepen in de hoogte van de bpm als je wel van plan bent om een diesel- of benzineauto te kopen. Deze kosten komen natuurlijk extra om de hoek kijken bij de aanschaf van een bestelwagen.

Als je geen bpm wil betalen voor een bedrijfswagen, kan het een slimme zet zijn om te kiezen voor een elektrische bedrijfswagen. Zo hoef je als ondernemer namelijk nog geen bpm te betalen als je in 2025 een bedrijfswagen koopt die geen CO2 uitstoot. Bovendien levert het rijden in een elektrische wagen nog meer voordelen op.

Zo is het beter voor het milieu om in een elektrische auto te rijden, in plaats van een auto die op brandstof rijdt. Hiermee stoot je namelijk een stuk minder CO2 uit en dat is beter voor het milieu. Bovendien kan dit ook een groot voordeel opleveren voor jouw imago. Jij laat namelijk aan jouw klanten zien dat je het belangrijk vindt om duurzame keuzes te maken.

Daarbij komen ook de zero-emissiezones kijken die worden ingevoerd in 2025. Veel steden voeren zo’n zero-emissiezone in: in deze steden mag je alleen komen als je in een voertuig - een bestelwagen of een vrachtwagen - rijdt die niks uitstoot. Dit is wel afhankelijk van hoeveel het voertuig uitstoot: deze regel wordt geleidelijk ingevoerd. Dit geldt ook niet voor personenauto’s. Als je veel onderweg bent en veel in grote steden komt met jouw bestelwagen, kan het dus slim zijn om alvast te kiezen voor een elektrische bedrijfswagen.

Elektrische bedrijfswagen leasen
Een elektrische bestelwagen hoef je als ondernemer niet per se te kopen. Je kunt ook overwegen om een elektrische bestelwagen te leasen. Denk bijvoorbeeld aan financial lease. Zo kun je ook nog eens profiteren van verschillende voordelen: denk bijvoorbeeld aan de fiscale voordelen waar je recht op hebt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!