Luxeconcern Kering, moederbedrijf van onder andere Gucci en Yves Saint Laurent, heeft vorig jaar flink minder winst gemaakt dan het jaar ervoor. De nettowinst kwam in 2024 uit op 1,13 miljard euro. Vorig jaar was die nog iets meer dan 3 miljard euro.
Ook de omzet daalde en kwam uit op 17,2 miljard euro, 12 procent minder dan in 2023. De daling in omzet komt door de slechte retailverkopen in West-Europa (-17 procent), in Noord-Amerika (-18 procent) en in Azië-Oceanië (-32 procent). Vooral Azië komt hard aan, omdat daar bijna een derde van de omzet wordt gehaald.
Gucci, het belangrijkste merk binnen Kering, zag de omzet met 23 procent dalen naar 7,7 miljard euro. De directe verkoop via winkels ging met 21 procent omlaag. Gucci’s wholesale kromp met 28 procent. Yves Saint Laurent noteerde een omzetdaling van 9 procent naar 2,9 miljard euro. Bottega Veneta zag zijn omzet als enige merk groeien met 4 procent naar 1,7 miljard euro.
Slechte verkopen Gucci
Het gaat al langere tijd niet goed bij Kering. Het luxe-imperium heeft vooral last van de slechte verkopen van Gucci, dat goed is voor bijna de helft van de omzet van Kering. Stefano Cantino werd per 1 januari van dit jaar officieel aangesteld als nieuwe ceo om orde op zaken te stellen. Hij volgde daarmee Jean-François Palus op, die sinds 2023 tijdelijk aan het roer stond.
Vorig jaar wisselde Kering ook al zijn topmannen bij Yves Saint Laurent en Balenciaga om. Cédric Charbit, ceo bij Balenciaga, volgde per 2 januari Francesca Belletini op. Gianfranco Gianangeli, ceo van Yves Saint Laurent, heeft op zijn beurt Charbit vervangen bij Balenciaga.
Reacties 0